Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Komt trouwen met een familielid alleen in Anatolië veel voor, of in heel Turkije?

Hier in Centraal-Anatolië valt mij op, dat vrij veel Turken zijn getrouwd met een neef of nicht, of met een ander familielid.

Komen zulke huwelijken alleen in Anatolië voor, of is/was dit in heel Turkije gebruikelijk?

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/Turkije.83823 .

Cryofiel
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het soms slecht weer, heb het idee dat je op vakantie bent. en de zon is onder of bijna onder, etenstijd dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd hoe je dat weet dat neven en nichten met elkaar getrouwd zijn, dat zie je toch niet echt als je ze gewoon op straat tegenkomt.
Cryofiel
14 jaar geleden
@C4th, inderdaad. Ik kom gewoon op straat of onderweg met Turken in contact. Die vragen dan waar je vandaan komt en wat voor werk je hebt enzovoort. Zelf vertellen ze honderduit over hun leven. Zeker als iemand goed Nederlands spreekt, of bovengemiddeld goed Duits, vraag ik dan waar hij of zij de taal heeft geleerd. Meestal heeft die persoon dan jaren in Nederland of Duitsland gewoond. En is dan teruggekomen naar Turkije om te trouwen met nicht X. Op die manier heb ik van bovengemiddeld veel Turkse gesprekspartners gehoord dat ze zijn getrouwd met een familielid.
Cryofiel
14 jaar geleden
In Sultanhani (i had zonder puntje gemoeten) vertelde iemand dat ik de oeroude Kervansaray (Karawanseray) alleen inkon, als ik eerst de sleutel zou halen in Kayseri - 40 kilometer verderop. Tja. Toen ik vroeg bij wie dan, was mijn Turks niet goed genoeg om zijn antwoord te begrijpen. Hij had al gevraagd waar ik vandaan kwam, en toen ik hem niet begreep, wees hij naar een huis dat een stuk verderop stond, en zei: Olanda, Olanda. Dus ik daarheen, en inderdaad, daar zat een hele familie. Grootouders, ooms en tantes woonden daar, een oom en tante uit Arnhem (die een klein beetje Nederlands spraken) waren er op vakantie/bezoek, en een dochter met kleindochter uit Duitsland waren er ook op vakantie/bezoek. De Arnhemmers spraken erg beperkt Nederlands, de Duitse sprak perfect Duits (ze was er geboren, en ze was er getrouwd met, jawel, een neef). De Duitse wist te vertellen dat ik die sleutel gevoeglijk kon vergeten. Er was een juridische twist omdat de Kervansaray was verbouwd, en de verbouwer, eh, "iets meer had verbouwd dan de bedoeling was" - zeg maar delen van het oeroude monument grondig had verwoest. Om aan te tonen welke schade was aangericht, was de Kervansaray nu gesloten - anders zu de verbouwer kunnen aanvoeren dat niet hij, maar de toeristen hele muren en zuilengalerijen hadden verwijderd. Maar zoals altijd: er was wel iets te regelen. Maar de "regelaar" was er voorlopig niet, dus: geen sleutel. Hoe dan ook, lekkere thee gedronken, en zelfgemaakte gebakjes gegeten. Ramadan? Nee, voor hen niet. Overigens liep het vierjarige kleindochtertje met twee gehoorapparaten rond... Doordat haar gehoorprobleem pas vrij laat was ontdekt, sprak ze nu slechts gebrekkig Turks en gebrekkig Duits. Dat zal problemen geven als ze volgende week thuis in Duitsland naar school gaat...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Met name in midden Anatolië en Zuid-Oost Turkije komt het veel voor. Dan ook nog onder de Sunnieten veel meer dan onder de Alevieten.

Het gebied waar jij bent is nogal traditioneel ingesteld. Bovendien zijn ze daar behoorlijk religieus, dus komt het in die gebieden ook veel vaker voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het stikt in in die gebieden ook van gehandicapten, maar nooit en te nimmer zul je ze op straat zien, behalve als ze gedwongen zijn te bedelen. Ze worden angstvallig weggestopt, want het is een taboe om een gehandicapt kind te hebben. Het is een teken van zwakte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor zo ver ik weet in heel Turkije. En sinds er in heel Europa veel turken wonen komt het dus ook in heel Europa voor!
Gevolg van het bekokstoven door de respectievelijke vaders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft vooral te maken met uithuwelijken en dat komt in de landelijke gebieden en meer religieuze steden veel meer voor.In de meer moderne steden gebeurt het veel minder en steeds minder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is nieuws voor mij
dat zoiets daar toegestaan is.
hoe zien de kinderen eruit dan?
ik ken een kind van vader en dochter dat is meervoudig gehandicapt,griezelig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken gezinnen uit oost Anatolië met kanker en albinisme vanwege inteelt. Dom en tragisch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding