Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het rechtvaardig dat de pensioengerechtigde leeftijd voor mannen en vrouwen gelijk is?

Vrouwen worden over het algemeen toch ouder dan mannen?

Waarom wordt hier geen onderscheid in gemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Goed punt. De vraag is alleen: waar houdt dat op? Sporters later met pensioen? Rokers en mensen met overgewicht moeten er op hun 50ste al mee stoppen? De pensioengerechtigde leeftijd laten afhangen van een complete gezondheidsscan op je 20ste, iedere vijf jaar herhaald?

Anders dan de vorige vraagsteller vind ik het wel heel normaal dat de pensioengerechtigde leeftijd iets te maken heeft met levensverwachting, maar ik zou niet verder gaan dan de levensverwachting van mensen in Nederland in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je recht op pensioenen is gebaseerd op aantallen werkjaren en wat daarin fair wordt gevonden. NIET op basis van je levensverwachting. En ja. Dat lijkt me heel fair.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al erg genoeg zo. Mijn vrouw is 3 jaar jonger dan ik en heeft geen inkomen. Zij krijgt haar pensioendeel pas als zij 65 is. Derhalve zitten wij 3 jaar met een half pensioentje te kijken, waar ik tegen die tijd toch echt 45 jaar keihard voor gewerkt heb.
Ennuh, het is niet geheel vrijwillig dat mijn vrouw geen inkomen heeft.
14 jaar geleden
sommige antwoord gevers halen pensioen en aow door elkaar.
Pensioen is iets wat je opbouwt als je werkt Je werkgever betaald meestal een deel en jij zelf. Het recht op pensioen ontstaat dus door werken. Een volledig pensioen ontstaat na 40 jaren in een vaste betrekking. Aow is een recht dat wordt opgebouwd als je in Nederland woont vanaf je 15 jaar bouw je dat recht op.
Als je buiten nederland werkzaam bent geweest ontvang je op je 50 ste minder AOW. Aow en pensioen samen zijn de ouderdoms voorziening.
Als je partner niet werkt ontvang je op je 65 ste het volledige ouderdomsrecht. Als je werkende partner jonger is alleen het pensioen gedeelte en de helft van de aow.
Ja het is dus rechtvaardig op als je 65 wordt man of vrouw met pensioen te gaan en al gelang de opbouw van het pensioen (jaren dus) een pensioen te ontvangen. Je weet nooit hoe oud mensen worden mannen niet en vrouwen niet. De gemiddelde vrouw wordt iets ouder. Maar dit is geen persoon.
14 jaar geleden
Vroeger werden vrouwen bijna standaard ouder dan mannen.
Mannen leefden ongezonder (roken/drinken) en stonden i.h.a. meer onder druk door carrièreplanning, spanningen op het werk, dreigende werkloosheid enzovoort.
Nu vrouwen ook meer zijn gaan drinken, roken (vroeger was dat ordinair..) en werken, zijn die verschillen in overeenkomstige zin aan het afnemen.
Bovendien hebben vrouwen, daar zij de kinderen krijgen waarvan vooral de eerste jaren de grootste druk vaak op hen terechtkomt, dikwijls een stilstand of onderbreking in de opbouw van hun loopbaan (dus ook hoogte / lengte pensioen)
hetgeen er uiteindelijk juist voor zou kunnen pleiten het zelfs eerder te laten ingaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing