Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk dat pedoseksuelen van nu dezelfde status hebben als homoseksuelen in de jaren '40-'50?

Ervan uitgaande dat het in de jaren '40-'50 een tijd was waarin homoseksuelen absoluut niet werden geaccepteerd. Iedere verstandige moeder hield haar kinderen van de verdachte figuren weg, zo stel ik mij voor, wat nog steeds gebeurd.
Acceptatie van de seksuele voorkeur van anderen is door de loop van de geschiedenis steeds in golven gegaan. Kennis en nieuwe omstandigheden/problemen sturen dit aan.

Kan het zijn dat er in de toekomst door ruimdenkendheid geen taboe meer is over pedoseksuele/pedofiele gevoelens- en mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat denk (en hoop) ik niet.
Integendeel zelfs:
Doordat we in de meeste landen eindelijk het inzicht en ervaring hebben in het feit dat homoseksualiteit geen ziekte of afwijking is, maar een normale en gezonde seksuele voorkeur, steekt pedofilie daar juist steeds meer bij af.
Dus juist door de aanvaarding van homoseksualiteit wordt pedofilie als ziekelijke afwijking gezien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik mag hopen van niet. Zou betekenen dat we, wat onze 'normen en waarden' betreft, zó ruimdenkend zijn geworden dat het betrekken van kinderen bij onze volwassen sexuele verlangens acceptabel gevonden zou worden.
Lijkt me ondenkbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee echt niet.
je kan volwassen mannen die op volwassen mannen vallen toch niet vergelijken met iemand die op onschuldige kinderen valt.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een jongen van 17 is het gewoon legaal!
In de jaren 40-45 was homofilie volgens mij nog net zo omsteden als pedosexualiteid in deze tijd.
( let wel IK HOOP DAT DAT ZO BLIJFT)

Gelukkig is homofilie naar mate de jaren voort zijn gegaan meer en meer geaccepteerd onder de bevolking zoals de cijfers tenmiste doen voorkomen.
Pedosexualiteit mag van mij VOOR EEUWIG NIET ONGESTRAFT BLIJVEN.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er is namelijk een essentieel verschil: bij homoseksualiteit gaat het om bewust en vrijwillig instemmende volwassenen, bij pedoseksualiteit niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, maar ik ontken ook niet dat seksueel geweld uiteraard ook kan plaatsvinden binnen een volwassen relatie. Wat ik bedoel: Homoseksualiteit, biseksualiteit en heteroseksualiteit zijn geaccepteerd *voor zover* het gaat om bewust en vrijwillig instemmende volwassenen. Maar dat is net zoiets als zeggen dat mannelijkheid wordt geaccepteerd voor zover de bewuste man niemand in elkaar slaat. Er worden twee dingen genoemd waar geen noodzakelijke link tussen bestaat. Verkrachting is niet een automatisch onderdeel van homo-, bi- en heteroseksualiteit, en acceptatie van bijvoorbeeld homoseksualiteit houdt dus ook niet automatisch een acceptatie van seksueel geweld in. Bij pedoseksualiteit gaat het juist per definitie niet om alleen bewust en vrijwillig instemmende volwassenen, wat het totaal anders maakt dan de acceptatie van homo-, bi- en heteroseksualiteit. (PS Wat ik niet met je eens bent, is dat binnen een relatie *altijd* eens te discussieren is over wederzijds instemmen. Natuurlijk komt het voor, maar in een gezonde relatie kan hier geen sprake van zijn.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, Suzy.
Een pedofiele relatie is een relatie tussen twee mensen die niet elkaar 'gelijke' zijn, om het maar even heel netjes te zeggen.
En dat feit alleen al maakt het onvergelijkbaar met homoseksualiteit.
Vette plus.
Ja, dat is mogelijk. Ik kan me zomaar voorstellen dat er een tijd komt waarin een mens openlijk aan kan geven pedoseksueel te zijn, zonder dat hij daar direct voor aan de schandpaal wordt genageld. Dat is iets wat ik nog niet eens echt zo erg vind; je kunt niet altijd iets doen tegen je seksuele voorkeur.

Voordat jullie mij nu aan de schandpaal nagelen: dit staat volledig los van het uitvoeren van pedoseksuele handelingen! Ik kan me maar héél moeilijk voorstellen dat er een tijd zou komen waar sex met kinderen de goedkeuring van de maatschappij geniet, en ik hoop zonder meer dat zoiets nooit gebeurt!

Maar het moet voor mensen die pedoseksueel zijn en zelf dondersgoed weten dat er naar acteren niet pluis is toch een erg moeilijk leven zijn. Vooral omdat je aan bijna niemand je verhaal kwijt kunt, naast de noodzakelijke hulpverlening. Tragisch...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag.
Ik heb het zelf ook wel eens gedacht.
Normen en waarden veranderen met de tijden, inderdaad.

Ik denk dat het verschil wel is, dat homosexualiteit vroeger niet echt geaccepteerd was,en zelfs verboden, maar nooit dusdanig in de taboesfeer heeft gezeten als pedofilie.
Dat mensen vaak wel een vermoeden hadden dat mensen homoseksueel waren, maar dat er niet over gepraat werd. Dat is nu ondenkbaar bij een pedofiel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat impliceert, dat pedo's ooit maatschappelijk geaccepteerd gaan worden en dat is iets, wat ik me niet kan voorstellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tolerantie gaat in golfbewegingen. Homoseksualiteit is momenteel minder maatschappelijk geaccepteerd dan 5 jaar geleden want het aantal geweldsdelicten neemt toe. Pedofilie wordt door onze maatschappij als ziek gedrag beschouwd en zal dus nooit maatschappelijk geaccepteerd worden. In dat opzicht zijn homoseksualiteit en pedofilie niet met elkaar te vergelijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey MarieAnne,

Geen gekke vraag.
Het is zeer moeilijk voor te stellen dat er (weer) een tijd zal aanbreken waarin pedofilie als 'normaal' wordt gezien.
Toch zou het kunnen..
Bij de oude Grieken kwam dit verschijnsel namelijk al voor.
Als jonge knaap kreeg je een soort 'leermeester' of 'beschermheer' met wie je van alles deed, zo hadden ze ook seksueel contact, tegen de tijd dat de jonge jongen volwassen werd werd hij weer 'leermeester' van een andere jonge knaap.
Zo werd ook gesteld dat Socrates niet vies was van jonge jongetjes.
Kijk, ik kan zelf niet controleren of het er echt zo aan toe ging vroeger, maar er zijn wel heel veel internet bronnen die het bevestigen.

Persoonlijk mag pedoseksualiteit van mij voor altijd een taboe blijven, al vraag ik me wel of wij als 'omstanders' het leed van een slachtoffer niet nog tien maal zo erg maken door het zo verschrikkelijk af te keuren. Er zijn namelijk ook genoeg bronnen/verhalen van mensen die vroeger zelf zijn 'misbruikt', maar dit niet als vervelend hebben ervaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij spreken we bij pedofilie van een afwijking terwijl daar bij homofilie geen sprake van is. Iemand die behoeften heeft om sexsuele handelingen met kinderen te verrichten is volgens mij niet volwassen geworden, dan moet er iets fout gegaan zijn in zijn betekenis in het hebben van sex.
In mijn ogen moet sex altijd uitgaan op basis van vrijwilligheid en gelijkwaardigheid. Laten we hopen dat we hier bij stil blijven staan. We moeten oppassen dat we de pedofiel niet te veel veroordelen, maar zoeken naar een manier om te zorgen dat deze mensen kunnen veranderen. Wellicht zijn er wel therapieën voor te verzinnen, maar misschien denk ik wel te simpel.
Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om met deze neiging te leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het al voor me, pedofielen die openlijk met kinderen aan het flirten zijn. Nee dus. Ik vind overergens de vergelijk tussen beide een belediging voor homosexuelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding