Waarom leven we op aarde?
Waarom leven we op aarde,want het leven moet toch ergens voor bestemd zijn?Anders hadden we beter niet geboren hoeven worden denk ik....(zeker in deze maatschappij waarin het steeds bureaucratischer lijkt te worden)...
- Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en hiernamaals gelukkig te zijn." Als dit je als kind is ingeprent en je verlaat het geloof, is het niet raar als je jezelf dan de vraag stelt: als de katechismus geen waarheid bevat, waartoe zijn we dán op aarde?
Je doet in deze ene vraag een hele hoop veronderstelingen, en legt onderlinge verbanden tussen deze stellingen, die mij niet meteen helder zijn. Zo veronderstel je:
"[..] want het leven moet toch ergens voor bestemd zijn" Durf je het gedachtenexperiment aan, dat er geen 'bestemming' is voor levende organismen? Welke gevolgen zou die realiteit volgens jou hebben voor het leven op aarde? Vervolgens veronderstel je:
"Anders hadden we beter niet geboren hoeven worden denk ik..." Waarom niet? Zou je jouw leven als minder waardevol ervaren als je tot de conclusie kwam dat er geen bestemming na de dood is? Waarom zou het daardoor niet waardevoller kunnen worden? Als laatste zeg je:
"[..] zeker in deze maatschappij waarin het steeds bureaucratischer lijkt te worden" Het verband dat je hier legt snap ik niet in relatie tot de rest van de vraag. Wat bedoel je hiermee? Kun je uitleggen welk verband jij ziet tussen bureaucratie en je vraag?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.