Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is ruzie maken op GV of op andere internet sites heel anders dan ruzie maken op je werk of school, of tussen vrienden?

Ik heb gemerkt dat ruzie op GV bij de reacties een bijzonder dynamic heeft, het is tussen mensen die elkaar persoonlijk niet echt kennen of alleen een deel van de persoonlijkheid achter de gebruikersnaam kennen.
In veel opzichten lijkt het op de TV programma waarin mensen in een donker kamer elkaar moeten leren kennen maar dan anders om.
Is er ooit een onderzoek gedaan naar gedrag op virtueel gemeenschappen en met name op ruzie en conflicten? En is er een groot verschil tussen virtueel ruzie en gewoon ruzie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk je zelf?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

GV is heeft een competitief element in zich omdat je er punten mee kunt verdienen en het menselijk is om het beste antwoord te willen geven. Dat op zich hoeft nog geen conflicten op te leveren. Belangrijker voor de communicatie via het internet is het (meestal) ontbreken van non-verbale communicatie, gelaatsuitdrukkingen en gebaren, die een reactie kunnen relativeren. Daardoor kan een conflict heel snel op- en zelfs uit de hand lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Er is een groot verschil tussen. Op internet wordt namelijk veel meer ruzie gemaakt. Dat komt doordat mensen elkaar niet kennen en omdat hun imago en leven er niet van geschaad wordt, doordat niemand weet wie wie is op internet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met chatsites of fora dat je de tekst heel anders kan lezen dan bedoeld. Je leest het geheel naar eigen interpretatie, terwijl de toon van de persoon die het geschreven heeft heel anders bedoeld kan zijn. Buiten dat is het natuurlijk heel veilig om anoniem je mond open te doen. Je hebt geen verontwaardigde/boze/geëmotioneerde mensen tegenover je, maar een statisch beeldscherm.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ruzie maakt of heb op het internet,en je zet je PC uit dan is de ruzie afgelopen.
In het dagelijks leven of op je werk kom je elkaar steeds weer tegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op internetsites ken je elkaar vaak niet,dus je zegt maar wat..het communiceren gaat toch via het computer.Vaak als het probleem groot word verwijder je die ofzo.Of je lost het maar op met gescheld.Maar in het ''Real life'' ken je elkaar vaak beter,zie je elkaar enz.Dat maakt het ruzie moeilijker te oplossen.Doordat je elkaar kent,en alles is echter..je kan die gene ook inelkaarslaan (da's niet de bedoeling maar ja )dus alles kan je doen.Iedergeval er zit degelijk verschil in NIet kennen en wel kennen als je ruzie hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie en heb ook wel eens meningsverschillen op GV, maar echte ruzie heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt. Als er iemand over de schreef gaat,wordt dat snel gemeld en grijpen de moderatoren wel in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker. In het echte leven zou ik niet in de buurt willen zijn van mensen waarmee ik het absoluut niet kan vinden. Dan zou ik weglopen.
Mijn leven bestaat uit mensen die bij me passen en waarmee ik een affirmatie heb.
Die mensen en ik hebben een aantrekkingskracht.

Tegenovergesteld zoek ik niet de mensen op die me tegen staan.

Op GV heeft iedereen het recht om reacties te plaatsen. Daar kunnen ook mensen tussen zitten waar je niet mee te maken wilt hebben. Daar kom je meestal pas later af, terwijl je het in het echte leven als op het eerste blik kan zien/herkennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra sommige mensen vanuit een anonieme positie kunnen reageren worden ze wat minder aardig..helaas.

Beleefdheid en medemenselijkheid zijn de olie waarop de maatschappijn in feite 'draait'

In het intermenselijk verkeer steken vaak diverse egootjes hun kop op zolang dat maar anoniem kan.

Heel dikwijls zijn de mensen die op de computer..dus ook op 'Goeie Vraag' wat agressief zijn..in het dagelijks leven gefrustreerde personen..die nu eindelijk de kans zien zich te uiten.

Ik merk ook wel eens dat ik reacties krijg die wat minder aardig zijn..maar als ze waarheid bevatten, bedank ik hen voor hun reactie.

Bevatten geen waarheid of is het gewoon pure onzin wat ze zeggen..dan laat ik hen voor wat ze zijn.

In discussie zal ik bepaald niet snel gaan..dat vind ik zonde van mijn tijd, namelijk.

Ruziemaken laat ik graag over aan de primitieve mens..ik los liever problemen pratend op.

Gr. Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me ook niet voorstellen dat je ruzie kan krijgen op GV aangezien er verwacht word dat je antwoord op de vraag geeft en niet persé ingaat op iemand anders zijn antwoord. De vraagsteller kiest voor hem/haar het beste antwoord en je krijgt punten.
Die punten interesseren mij niet eens wat, sterker ik weet niet eens of je er wat mee kunt bereiken.
Ik vind het gewoon leuk om inzichten van anderen te zien en te antwoorden als ik denk een passend antwoord te hebben. Bovendien haal ik zelf ook een hoop tips uit de antwoorden van anderen, zoals handige links of zo.

Op andere (chats)sites is het makkelijk schelden omdat je de ander toch niet ziet of zelfs ooit zal zien. Je zult ook zien dat het of kinderen zijn of mensen met een heel onzeker karakter of gewoon betweters.
Het is irritant als iemand bv alleen maar scheld of nietszeggende dingen schrijft. Maar je kan ook gewoon negeren en je richten op degene met wie je wel normaal praat. Het gaat denk ik goed vervelen als niemand je antwoord geeft. Of ze worden geweerd door de beheerder.

Virtuele ruzie loopt vaak hoger op omdat je zoals gezegd die ander toch niet ziet. Alleen gebeurt het wel eens dat door de extra vrijpostigheid mensen veel kwader worden en diegene via via toch willen vinden. In het echt weet je wel wat de grens is met iets zeggen en dan weet je dat je iets gelijk kan verwachten maar op het net voel je je veiliger, net zoals je stoere mensen in een auto hebt maar snel doorrijden zodra er wat staat te gebeuren. In de auto hebben ze afstand maar daarbuiten word het toch wel eng want echt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken in ieder geval een onderzoek uit 1993. Een onderzoek naar gedrag in virtuele gemeenschappen. Dit was in een zogenaamde MUD (multi-user dungeon). Er was iemand verkracht, maar eigenlijk voelden de gebruikers van deze MUD dit als een echte misdaad.

Toegevoegd na 4 minuten:
Was eigenlijk een essay en geen onderzoek. Zie de tweede link voor onderzoeken naar virtuele gemeenschappen.

Toegevoegd na 7 minuten:
En de derde link een onderzoek naar flaming (schelden op internet).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog helemaal nooit iets gemerkt van ruzie, op GV. Misschien ligt dat aan de onderwerpen waar ik op reageer?
Of misschien vind ik iets niet gauw ruzie dat kan ook.
Op fora zoals Volkskrant Opinie, AD, Telegraaf enz. is een veel meer ruzieachtige sfeer. Wel jammer eigenlijk, want fora zijn bedoeld voor discussie en het loopt telkens maar weer uit op gekissebis en (soms achterbakse) aanvallen op de persoon en niet op de inhoud gericht.
Het zal niet zo heel veel uitmaken, denk ik, of men nu virtueel of gewoon ruzie maakt. De een schreeuwt liever van achter de PC terwijl de ander zijn opponent graag aankijkt. Waar het vrijwel altijd om draait, is een meningsverschil wat zogenaamd om iets inhoudelijks gaat, maar in feite de onderlinge relatie betreft. ( Ik ben slimmer dan jij, dus doe niet of je alles weet .. of jij bent maar een arme luis van lage afkomst, hoe durf je mij de maat te nemen) .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: