Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe leg ik mijn rokende vrienden uit dat ik baal van hun manier waarop ze dat doen?

Mijn vriend en ik hebben een leuke gezellige vrienden club waarin een vriendin en ik de enigsten zijn die niet roken.
Uit respect voor ons maar nog meer omdat ze de stank niet in huis willen hebben,roken ze dus niet meer in de kamer,maar meestal achter thuis.
En wanneer we met zn allen bij elkaar komen om gezellig te kletsen of film te kijken of wat dan ook, dan is het in het begin altijd heel erg gezellig.
Lekker met zn alles ouwehoeren en kletsen, maar na de eerste kop koffie begint de eerste roker al gebrek aan nicotine te krijgen, die staat op en loopt weg maar meestal vraagt ie wel even of er nog iemand behoefte heeft aan een peuk.
Uiteraard is er altijd wel nog iemand die wil roken dus staan ze met zn 2 en buiten, en dan volgt vaak ook de rest. En het lullige is dan dat ze niet eens meer binnen komen.Is de ene sigaret uit gedrukt dan wordt de andere weer aan gestoken.
en dat allemaal achter thuis.
Dus het komt steeds vaker voor dat ik dus alleen in de woonkamer moet blijven zitten. Want mijn vriendin die ook niet rookt gaat nog liever mee naar buiten in de kou en regen en stank staan dan dat ze binnen zit te koekeloeren.
Ze twijfelt er zelfs aan om ook maar te beginnen met paffen alleen om er bij te kunnen horen.
Zelf weiger ik om de hele avond dom achter thuis te staan terwijl ik een bank en fatsoenlijk licht heb in huis.
Maar ik wil me ook weer niet helemaal buiten sluiten dus af en toe sta ik er wel eens bij.
Maar toch baal ik er ontzettend van van hun gedrag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ze houden állemaal rekening met jou door 'dom' achter het huis in de kou en de regen te gaan staan, alleen zodat *jij* geen last van ze hebt, en dan nóg heb je wat te klagen? Ik zou zeggen: ga net als die andere vriendin ook gezellig mee naar buiten, desnoods een paar meter verderop met de wind in je rug, in plaats van als enige zo onsociaal te doen om stug in je eentje op je bank in je fatsoenlijke licht te blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies.
dat er gerookt word in de tuin das heel netjes .Maar hou het ook netjes en kom weer gewoon binnen als de peuk uit gedrukt is. Is dat nou zo moeilijk?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik vindt dit - zelfs als roker- best wel stuitend dat ze dit doen. Bij mijn schoonzusje die zelf ook roker is wordt er al sinds dat hun kindjes zijn geboren een paar jaar niet meer in huis gerookt. Wanneer ik daar op bezoek ben, dan wacht ik totdat zij aangeeft wel even naar buiten te willen om een sigaret te roken, en dan pas ga ik ook met haar mee naar buiten.

Hoelang duurt een film of een avondje bezoek? Zouden ze zo ook doen wanneer je astma had en ze daarom niet meer in huis mogen roken?

Je zegt dat zij dit zelf doen uit respect voor jullie, wat op zich natuurlijk bewonderenswaardig is, maar misschien kun je ze voorzichtig duidelijk maken dat het in dat geval weinig verschil maakt met dat ze nu de hele avond buiten staan te paffen, en dat dit voor jou minstens net zo respectloos voelt.

Sinds kort roken wij zelf ook niet meer in huis, en dat heeft tot nu toe geen probelemen gegeven i.v.m. het toch al buitenzitten, maar wanneer zij zich in de herfst en winter zo gaan gedragen als jouw bezoek, dan denk ik niet dat ik ze nog snel weer zal uitnodigen.

Toegevoegd na 3 minuten:
zij = mijn bezoek
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mag ik dit een vorm van discriminatie vinden? Ik vind het behoorlijk egoistisch naar jou toe namelijk.
Jij bent zo verstandig om je longen niet naar de kloten te helpen, maar ondertussen pakken je vrienden wel je gezelschap af.
En ik vraag me dan ook serieus af of je dit soort kliekvorming wel hoeft te accepteren.
Je mag er best wat van zeggen dat je het zeer ongezellig vind dat ze dat doen en als het echt goede vrienden zijn dan kunnen ze t hebben dat je commentaar levert op hun samen scholing.
Jij respecteert het dat ze even naar buiten lopen om te roken dan moeten ze het andersom ook respecteren dat jij binnen blijft zitten en op ze wacht tot dat ze hun sigaret op hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??? Zij passen zich aan omdat de vraagsteller en die ene vriendin niet roken, althans zo begrijp ik het en dan begin jij over discriminatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraagstelster respecteert niet dat de vrienden naar buiten gaan om te roken, de vrienden respecteren juist de vraagstelster door buiten te roken in plaats van binnen. Dan lijk het me niet meer dan logisch dat de vraagstelster haar vrienden ook respecteert door niet te verwachten dat ze direct braaf weer terugkomen om haar te entertainen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommige mensen is die logica niet aanwezig vrees ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Commentaar leveren op samenscholing omdat je vrienden buiten gaan staan ... grap van de dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus de rokers moeten maar gewoon de hele avond de niet rooksters in de steek laten?
belachelijk!.
Het is te bespottelijk voor woorden dat ze meteen de hele avond buiten blijven hangen en helemaal niet meer binnen komen? En op die manier de niet rooksters bijna verplichten om er ook maar bij te komen staan?
Wanneer je pauze hebt van je werk kom je toch ook weer gewoon binnen om verder te werken als je tijd om is? dan blijf je toch ook niet buiten hangen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een avond met vrienden vergelijkt met werk-verplichtingen, zou ik een nieuwe groep vrienden uitzoeken.
Niet meer in huis afspreken, maar ergens waar jullie allemaal aan je trekken komt. Ze kunnen misschien ook wel onder de afzuigkap gaan staan of bij het raam. Anders naar een café. Je bent per slot van rekening verslaafd of niet verslaafd, de een zal meer moeite moeten doen voor de ander wanneer jullie gaan compenseren.

Vervelend probleem! Lastig. Schroom niet om het aan je club te vertellen. Er moet een oplossing voor te vinden zijn. En dat je vriendin gaat overwegen om te roken: dat is werkelijk haar probleem. Dat ze het met je deelt is wel prima, maar het zou niet je zorg moeten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, lastig probleem, maar eerlijk gezegd zie ik maar 2 oplossingen indien er over praten geen oplossing biedt. Óf zorgen dat er meer vrienden bijkomen die niet roken, zodat de rokers niet zo massaal in de meerderheid zijn. Óf jezelf afvragen of dit eigenlijk wel vrienden zijn, en eens langszaam rondkijken of je je vriendenkring moet veranderen.

Je kunt het ook eens aansnijden bij je vriend (die rookt toch?) en vragen waarom de groep zo'n a-sociaal gedrag vertoont. (zou ik wel iets subtieler brengen ;-)) Wellicht dat hij voor jou op komt en helpt het gedrag te veranderen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou er precies asociaal zijn aan het gedrag? Begrijp ik de vraagsteller op een andere manier in de zin dat de rokers in het verhaal zich niet aanpassen, mede omdat er niet-rokers bij zijn? Met andere woorden, rokers passen zich aan, maar zijn desondanks asociaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of ze roken of niet gaat het niet om, feit is dat ze haar alleen binnen laten zitten, en en mass naar buiten gaan, dat vind ik persoonlijk redelijk a-sociaal gedrag. Zeker als ze blijkbaar een vriendenclub zijn. Zoals door capthavoc al opgemerkt, als ze niet massaal naar buiten gaan is het toch een stuk gezelliger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ze kunnen beter binnen roken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vier zinnen met een vraagteken aan het einde. Ik ga er vanuit dat het allemaal retorische vragen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ben serieus benieuwd naar wat hier nu eigenlijk je mening is, ik begrijp het tot nu toe niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o, ok. Dat ze buiten roken is zeker heel goed. Dat ze met z'n állen buiten gaan staan roken, en er een persoon, namelijk degene bij wie ze op bezoek zijn, alleen in de kamer laten zitten vind ik niet netjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een deel van de toelichting is: "Uit respect voor ons maar nog meer omdat ze de stank niet in huis willen hebben" de vraagsteller heeft dit naderhand volgens mij niet nader toegelicht, maar daaruit trek ik de conclusie dat dit (mede) plaatsvindt bij een van de rokers zelf thuis die de stank niet in zijn / haar woning wil hebben en die uit respect voor vraagsteller zelf buiten rookt en dit kennelijk verlangt van zijn rokende gasten.
Je kan ze wel vertellen dat je het zeker niet gezellig vindt dat iedereen opeens weg blijft.

Je kan dan misschien afspreken dat er hooguit 2 mensen tegelijkertijd een sigaretje gaan roken.

Dan krijg je een beter kans dat ze weer snel binnen zijn.

het probleem is dat je toch in een groep blijkt te zitten waar de meesten roken en ondanks dat het jouw huis is.
het blijkbaar beregezellig vinden bij elkaar te zijn.
en tja als je toch allemaal rookt. dan is het al gauw ingesleten.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je antwoord weloverdacht. Maar als het mij zou gebeuren dat er in groepjes van 2 naar buiten gegaan moet worden, doe ik het echt in mijn broek van het lachen. En dat heeft niks te maken met vriendschap maar met de ridiculiteit van het voorstel.
Ik snap dat het jouw huis is en dat daar jouw regels gelden en dat respecteren de rokers ook want anders gaan ze niet achter staan roken.
Maar misschien moet je regel veranderen en wat water bij de wijn doen want jij wil het toch gezellig houden in de woonkamer.
Nou, laat ze lekker binnen roken en gooi de ramen los als je het vind stinken.
Ik rook ook niet (meer) maar als mijn maten komen laat ik ze gewoon roken en gooi de balkondeur open.
En zo heeft iedereen een gezellige middag/avond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het gedeelte dat de rokers uit respect voor jullie beide niet roken in jullie gezelschap, wil ik toch wel even een stukje waardering van je terughoren.
Van jou hoor ik alleen kritiek op het bij elkaar hangen achter het huis. Natuurlijk is dat niet gezellig voor je. Maar wat wil je dan: dat iedereen stopt met roken om jou zowel een rookvrije kamer als een gezellige avond te bezorgen?
Rokers hebben het namelijk niet gezellig in een rookvrije kamer. Vooral niet op gezellige avondjes waar (wellicht) ook een borrel geschonken wordt.
Het roken werkt als een splijtzwam in gevallen waar besloten is binnen, of in gezelschap van niet-rokers , niet te paffen.
Hoewel ik veel van je verhaal begrijp en herken, vind ik het toch terecht als niet-rokers ook begrip opbrengen voor rokers. Al is het nog zo'n slechte gewoonte.
Tip: vertel je vrienden dat je het enorm waardeert dat ze niet binnen (en/of in jouw gezelschap) roken. Dat je prijs stelt op hun gezelschap en het superongezellig vindt om alleen in die kamer achter te blijven.
Je ziet dan vanzelf wat jouw vriendschap hun waard is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog een voorbeeld: Op de verjaardag van een van mijn kinderen, zat iedereen buiten als pa van schoondochter er was (astmatisch) Zowel rokers als niet-rokers. Als het regende met de paraplu op. Niemand bleef binnen, want deze man liet nooit enige waardering blijken over de medewerking van de rokers. Ik heb meegemaakt dat hij ellenlange zakelijke telefoontjes pleegde in de comfortabele en verwarmde huiskamer vol hapjes en drankjes, terwijl er buiten pakweg 20 mensen zaten te kleumen met hun verregende glaasjes en eventueel peukjes. Ik ben een niet-roker, maar sprong een gat in de lucht als die persoon weer richting eigen huis vertrok.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet tegen twee problemen opboksen. De idée fixe van rokers dat roken gezellig is en ontspant, en het feit dat de rokers in jouw vriendenclub veruit in de meerderheid zijn. Ik geef je op een briefje dat je daar in je eentje heel moeilijk doorheen zult breken. Je zou kunnen proberen om het individueel, iedereen apart, bij je rokende vrienden aan te kaarten maar bij verslaafden is de geest nu eenmaal gewillig en het vlees zwak. Overweeg om water bij de wijn te doen en kijk eens bij de bouwmarkt naar goede buitenverlichting en comfortabele tuinmeubeltjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastig hoor kiezen uit of:eenzaamheid of een verhoogde kans op longkanker . En dat het ook nog eens vrienden zijn die je tot deze onmogelijke keuze dwingen is al helemaal uit den boze.
Gooi ze dit maar eens voor de voeten.
Wat zou hun reactie dan zijn? want zo hebben hun het vast nog niet bekeken.
Het is misschien wel een beetje een extreme gedachte maar t komt er in feite wel op neer.
(Misschien schrikken ze er wel zo van dat ze allemaal acuut gaan stoppen met roken.)
Echte vrienden kunnen meer commentaar van elkaar hebben dan je denkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding