Waarom schieten Nederlandse politieagente zo vaak mensen dood, als ze schieten.?
Het is mij opgevallen -ook gisteren nog- dat in bedreigende situaties agenten hun pistool trekken en de aanvaller met mes vaak door letale schoten buiten gevecht stellen.
Dat is niet (altijd) nodig, ze kunnen op de benen richten (zo werd dat hun ook geleerd ) en kunnen ze de aanvaller zo verwonden dat die geen gevaar meer vormt.
Het is mij als voormalig schietinstructeur van een vuurschietvereniging niet goed duidelijk waarom de politie letale schoten lossen op de romp in een situatie waarbij de bedreiging (met een mes of zo ) dan in geen verhouding staat tot de zelfverdedigings actie van de agent.
Het verbaast mij dat er zo vaak en veel dodelijk letsel door onjuist gebruik van politiekogels ontstaat.
Ik praat crimineel gedrag niet goed maar een haast standrechtelijke executie past niet in het Nederlands rechtsbeginsel. NEDERLAND KENT DE DOODSTRAF NIET!!
De politiefunctionaris MOET kalm (leren) blijven en met zo min mogelijk geweld en verwonding de aanvaller uitschakelen.
Vaak worden agenten naderhand toch vrijgesproken, wat m.i. een signaal naar de politie is dat zelfverdediging van buitenproportionele aard blijkbaar getolereerd en zelfs geaccepteerd wordt. Hier maak ik me zorgen over.
Niet zelden zijn de aanvallers in de war en hadden met
pepperspray/taser/schot in benen hun actie gestaakt, na een gemist schot heeft een agent nog vele schoten over.
Ik vind dat dat anders moet.
Zie ik dit fout?
Toegevoegd na 1 minuut:
politieagente=politieagenten
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.