In welk jaar zal het aantal moslims in Nederland de helft bedragen van het totale aantal inwoners?
Op internet lees ik, dat over 25 jaar er 4 miljoen moslims in Nederland zullen wonen.
https://www.geenstijl.nl/5182820/deze-nachtmerrie-moet-stoppen
Wanneer zal het aantal moslims de helft bedragen van het totale aantal inwoners?
Nog in deze eeuw, de volgende, of duurt dit tot de 23e eeuw?
TurfGraver
3 weken geleden
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) was in 2023 ongeveer 5% van de Nederlandse bevolking moslim. Dat percentage groeit wel licht, vooral door immigratie en hogere geboortecijfers in sommige gemeenschappen, maar het gaat niet om een explosieve groei.
Sommige mensen verwijzen naar voorspellingen van denktanks of opiniepeilers, maar die zijn vaak gebaseerd op veronderstellingen die niet altijd kloppen of zijn politiek gekleurd.
BonBonvanJohn
3 weken geleden
je moet de vaak kwetsende sensatie site als geenstijl niet geloven joh. Ze baseren zich vaak niet op feiten maar op meningen van anderen die het ook niet zo hebben met de moslimgemeenschap. Ze denken een meerderheid van Nederland te vertegenwoordigen maar dat is lang niet zo. Ze goochelen maar wat met cijfertjes. Het is meer waarschijnlijk dat het aantal moslims in Nederland heel lang zal blijven schommelen rond de 5%. Ik denk in ieder geval dat ze nooit aan de 50% komen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 weken geleden
Ik vind de vraagstelling zelf ook alaardig suggestief.
Meer dan de helft (55 procent) van de Nederlanders van 15 jaar of ouder is niet gelovig. In 2020 rekende 20 procent van de Nederlanders zich tot de katholieke kerk, 14 procent was protestants, 5 procent moslim en 5 procent behoorde tot een andere religieuze groep. De religieuze betrokkenheid is de afgelopen jaren steeds verder afgenomen. In 2017 rekende voor het eerst meer dan de helft van de Nederlanders van 15 jaar of ouder zich niet tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering.
Bron: https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2021/welk-geloof-hangen-we-aan De kans dat de helft van de Nederlandse inwoners überhaupt religieus wordt is al miniem. Laat staan dat het allemaal moslims zouden zijn.
Bron: https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2021/welk-geloof-hangen-we-aan De kans dat de helft van de Nederlandse inwoners überhaupt religieus wordt is al miniem. Laat staan dat het allemaal moslims zouden zijn.
Thecis
3 weken geleden
Ja, geenstijl is populistisch. Ja, ze belichten graag 1 kant. Maar ik moet zeggen dat veel immigranten (die o.h.a. moslim zijn) ook dit soort ideeën ee op na houden. Dat zie ik in interviews, dat zie ik tijdens demonstraties. Een deel van due moslims geven openlijk toe dat ze (in dit geval in Duitsland) aangeven dat het een kwestie van tijd is voordat het aantal moslims groter is dan andere bevolkingsgroepen (ze zien zichzelf ook niet altijd als geloof, maar idd een bevolkingsgroep).
Op tv is dit absoluut stemmingmakerij. Maar een groot deel hangt dit wel aan. En met goede reden. Islamitische gezinnen hebben o.h.a. al meer kinderen dan anderen. Waarom hang ik dit idee dan toch aan? Ik ben niet heel gevoelig voor stemmingmakerij. Maar helaas krijg ik dit soort dingen bevestigd in de praktijk waar ik werk. We hebben een grote populatie immigranten / allochtonen die moslim zijn. De houding die zij hanteren is er helaas niet een van integreren of aanpassen en ondanks dat ik niet hou van GeenStijl zit er in mijn ervaring wel degelijk een kern van waarheid in het achterliggende idee.
Op tv is dit absoluut stemmingmakerij. Maar een groot deel hangt dit wel aan. En met goede reden. Islamitische gezinnen hebben o.h.a. al meer kinderen dan anderen. Waarom hang ik dit idee dan toch aan? Ik ben niet heel gevoelig voor stemmingmakerij. Maar helaas krijg ik dit soort dingen bevestigd in de praktijk waar ik werk. We hebben een grote populatie immigranten / allochtonen die moslim zijn. De houding die zij hanteren is er helaas niet een van integreren of aanpassen en ondanks dat ik niet hou van GeenStijl zit er in mijn ervaring wel degelijk een kern van waarheid in het achterliggende idee.
Edraket
3 weken geleden
@ TurfGraver
Omdat jij het percentage van 5 procent noemde heb ik het antwoord op mijn vraag eenvoudig zelf kunnen uitrekenen.
Dit was mogelijk omdat ik door jou reactie twee percentages had en ook twee jaartallen.
Dus gewoon een kwestie van extrapoleren. Als het er in 2050 vier miljoen moslims in Nederland zullen zijn zoals in de Bron is vermeld, betekent dit dat op een totaal inwonertal van zo’n 20 miljoen (4/20ste) is 20 procent van de totale bevolking moslim zal zijn. In 25 jaar is er een toename 15 procent. Snel gerekend zou de resterende 30 procent (om aan 50 procent te komen), over twee maal 25 jaar (is 50 jaar daarna) bereikt zijn, dus zo ongeveer rond de eeuwwisseling. Misschien nog iets eerder omdat de groei van het aantal, een extra groei zal veroorzaken, en daardoor die groei exponentieel maakt.
Die exponentiele groei zal in de schatting van hoofddemograaf van het Cubaanse op Geenstijl ook zijn meegenomen, maar is daar is die nog van geringe invloed, omdat in een exponentieel-verband de groei-lijn in de aanvang een nog geringe stijging vertoont en nog bijna horizontaal verloopt en daarna, kwadratisch stijgt tot bijna verticaal. Exponentieel verband - Theorie wiskunde
Omdat jij het percentage van 5 procent noemde heb ik het antwoord op mijn vraag eenvoudig zelf kunnen uitrekenen.
Dit was mogelijk omdat ik door jou reactie twee percentages had en ook twee jaartallen.
Dus gewoon een kwestie van extrapoleren. Als het er in 2050 vier miljoen moslims in Nederland zullen zijn zoals in de Bron is vermeld, betekent dit dat op een totaal inwonertal van zo’n 20 miljoen (4/20ste) is 20 procent van de totale bevolking moslim zal zijn. In 25 jaar is er een toename 15 procent. Snel gerekend zou de resterende 30 procent (om aan 50 procent te komen), over twee maal 25 jaar (is 50 jaar daarna) bereikt zijn, dus zo ongeveer rond de eeuwwisseling. Misschien nog iets eerder omdat de groei van het aantal, een extra groei zal veroorzaken, en daardoor die groei exponentieel maakt.
Die exponentiele groei zal in de schatting van hoofddemograaf van het Cubaanse op Geenstijl ook zijn meegenomen, maar is daar is die nog van geringe invloed, omdat in een exponentieel-verband de groei-lijn in de aanvang een nog geringe stijging vertoont en nog bijna horizontaal verloopt en daarna, kwadratisch stijgt tot bijna verticaal. Exponentieel verband - Theorie wiskunde
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.