Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ongemakkelijk gevoel bij gedrag van de buurman, terecht of niet?

Toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde had ik een buurman, ik noem hem maar even Jan. En zijn vrouw Annie. Ik had redelijk goed contact met hun, ging iers verder dan hoi en doei. Ik kwam er wel eens wat drinken of ff een praatje, maar meer niet. Dat was in mijn tiener tijd. Toen ik verkering kreeg kwam ik er eigenlijk nooit meer en was er ook geen contact meer. Ja hoi en doei of een kort praatje en toen ik uit huis ging al helemaal niet meer.

Een paar jaar terug, zijn mijn man en ik weer in de buurt van mijn ouderlijk huis gaan wonen. Dus zag ik ze wat vaker en weer wat vaker een praatje. Toen ik (eindelijk) zwanger raakte, was Annie heel erg begaan en heb ik heel leuk contact met haar gekregen. Met Jan niet zo. Kort praatje zo nu en dan. Maar op een gegeven moment kwam ik hem bij de oprit tegen toen ik bij mijn ouders langs ging. Toen zei hij: "Ik vond het vroeger zo leuk, hoe je mij met van alles in vertrouwen nam. Ik vond dat lief. En dat mis ik wel eens." Ik herinner mij dat niet zo erg, dat ik dat deed. Ik vertelde wel eens wat, maar niets wat de moeite waard was of mijn geheimen. Ik vond dit een apart gesprek.

De rest plaats ik in de reacties:

een week geleden
3.1K
HeerVoldemort
een week geleden
Toen mijn dochtertje geboren werd is het contact tussen mij en Annie nog beter geworden en Annie heeft heel vaak aangeboden om op te passen. Ze heeft zelf 3 kinderen groot gebracht en dat is ook goed gegaan. Ik vertrouw haar. En met mijn dochtertje is ze super leuk. Mijn dochtertje gaat er dolgraag naar toe en is stapel gek op haar, op Jan en op de kinderen, die inmiddels allemaal volwassen zijn.
HeerVoldemort
een week geleden
Een paar jaar later heb ik een burn-out gekregen. En Annie en Jan pasten een middag op op mijn dochtertje die toen 2 was. Ik kwam haar ophalen en Annie was niet thuis. Mijn dochtertje zat een filmpje te kijken op de TV. Jan vroeg hij of ik iets wilde drinken. Ik prima, doe maar. Dus wij zitten op de bank. Vroeg hij hoe het ging. Nou k*t natuurlijk, want burn-out. Maar ik gezegd dat ik eigenlijk niet wist hoe het ging. Legde hij een hand op mijn schouder en aaide over mijn rug tussen mijn schouderbladen. Ik kon alleen maar denken "Ik moet nu weg." Maar, heb niks gezegd, vlug mijn drinken opgedronken en met mijn dochtertje weg gegaan.
HeerVoldemort
een week geleden
Sinds dien, raakt hij mij altijd aan. Hand op mijn schouder. Niets wat niet kan of expliciet fout is. Maar ik voel mij er ongemakkelijk bij.
Hij komt ook altijd heel dicht bij mij staan, in mijn aura om het zo te zeggen. Of als hij naast mij gaat zitten, dat net zijn been het mijne aanraakt. Van de week was ik daar met een hele groep mensen, inclusief mijn moeder en mijn nichtje voor een quiz, staat er een vraag in de quiz over boeken. Ik kreeg die vraag toebedeeld. Zegt hij: "Oh kijk maar op zolder, ik heb alle boeken." Dus ik naar zolder. Zat zijn dochter daar met haar vrienden. Ik ben met die boeken bezig, komt Jan ook naar zolder. Staat hij boven, regeert hij op de aanwezigheid van de anderen met "Ooooh zitten jullie hier?!" Blijft hij dralen en zegt dan: "Nou dat is mij ook wat, ik weet niet meer wat ik kwam doen." En ging hij weer naar beneden.
HeerVoldemort
een week geleden
Daarna kreeg ik een andere quizvraag waarvoor ik de stad in moest. Ben ik met mijn nichtje naar de centrum geweest, onderweg daarheen heb ik haar al het bovenstaande verteld. Nadat wij een half uur in het centrum bezig zijn, belt Jan mij op. Kwam met een vaag verhaal dat de batterij van zijn telefoon leeg was of ik met hem de volgende opdracht kon doen. Komt hij bij ons, pakt hij zijn telefoon, blijkt die nog gewoon 50% te hebben en vervolgens vroeg hij mijn nichtje om vast met de antwoorden van de vorige vragen terug naar huis te gaan. Gelukkig deed ze dat niet. Ik ben iemand die soms verkeerde signalen afgeeft zonder dat ik dat zelf in de gaten heb. En door mijn verleden vertrouw ik niemand. Ik wil er eigenlijk niet meer langs gaan en op laten passen op mijn dochtertje vind ik nu ook een dingetje. Eigenlijk, weet ik mij geen raad ermee. Zie ik dingen die er niet zijn?
Ritsuka
een week geleden
Wat is nu precies je vraag?
HeerVoldemort
een week geleden
Niet gemeen bedoeld, maar deze reactie zie ik de laatste tijd heel vaak. Wat maakt dat deze vraag gesteld wordt? Het staat er toch wat mijn vraag is? Of moet er nog iets bij?
ronron1212
een week geleden
Het is een heel verhaal maar wat nu precies het probleem is? En als dat er is wat voor een spel wordt er gespeeld dat jij beschrijft. Blijf ander gewoon uit zijn buurt.
Thecis
een week geleden
De vraag lijkt mij in feite of Jan seksuele toespelingen maakt of dat HeerVoldemort spoken ziet. Even heel kort door de bocht gezegd. Interpreteer ik dat juist?
HeerVoldemort
een week geleden
Klinkt heel heftig als je het zo zegt. Maar ik kan niet anders dan bevestigen.
Ritsuka
een week geleden
Ik stelde deze vraag omdat ik uit het verhaal niet kon halen wat je nu precies wilt weten. Je beschrijft alleen een aantal situaties.
Ikhebgeenidee
een week geleden
Ik heb niet het hele verhaal gelezen. Te veel info, eenzijdig.
Al eens met de buurman dit besproken? Aangegeven wat jij voelt en dat het voor jou niet OK is.
HeerVoldemort
een week geleden
@Ritsuka
En ik stel 2 vragen:
1. Ongemakkelijk gevoel bij gedrag van de buurman, terecht of niet?
2. Zie ik dingen die er niet zijn? @Ikhebgeenidee
Waarom dan überhaupt de moeite nemen om te reageren?
Als ik met de buurman gesproken had, zou deze vraag hier niet in de verwoording staan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja dat is terecht.
Om dit probleem op te lossen raad ik je aan, om frontaal in de aanval te gaan.

Dat wil zeggen, niet met de man praten, maar aan zijn vrouw vertellen wat je wat je ondervindt, en hoe je je daarbij voelt.

De vrouw zal hem ongetwijfeld heel hard aanpakken, en jij ben van hem verlost.

Zelf niet met de man in discussie gaan.
Wij mannen denken maar een een ding, en gaan daardoor niet serieus in op de problemen die een vrouw ondervindt.

En een man zal daardoor zeker niet zijn gedrag veranderen.
Misschien wordt dit tijdelijk iets minder, maar ophouden zal dit niet...

Sterkte...
(Lees meer...)
een week geleden
Thecis
een week geleden
Wat een onzin is dit.
1. Frontaal in de aanval. Als je iemand, zekers iemands partner, wil afschrikken, moet je lekker ze in een hoek zetten. Zeker als het om seksuele zaken gaat. Ontkenning is meestal het eerste wat je gaat krijgen. 2. De vrouw zal hem hard aanpakken ALS ze het zelf ook bewust ziet en niet in de ontkenning schiet (hiervan zijn zo ongelooflijk veel voorbeelden, ook in strafzaken). 3. Wij mannen denken maar aan 1 ding? Dit zegt meer over u. Hier hou ik maar op. Dat er iets gedaan moet worden is zeker, maar de kortzichtigheid en gebrek en kennis druipt er van af. Het is niet voor niets dat hier groepen mensen voor opgeleid worden.
Heervoldemort,
Ik zeg altijd: Gebruik je gevoel als signaal.
Jij voelt dat de oud-buurman zich niet gedraagt zoals jij goedkeurt.
Dus jouw gevoel is terecht in de ontstane situatie met hem.

Allereerst is het belangrijk om te herinneren of er vroeger gewoon contact was tussen jullie. Is er in jouw geval nooit iets vreemds gebeurd, dan was dat er ook niet.

Oud-buurman kwam een aantal jaar geleden met een opmerking over vroeger die jij niet herkent.
Later begint hij jou aan te raken in allerlei situaties.
Nu probeert hij één op één te zijn met jou.
Wat zijn intenties zijn, doet er niet toe.
Jij voelt je er niet fijn bij, dus jij moet in actie komen.

Ga in gesprek met de oud-buurman. Waarschijnlijk moet je jezelf overwinnen.
Geef in dit gesprek duidelijk aan wat jou dwars zit.
Geef in het gesprek duidelijk jouw grenzen aan. Je moet niet gaan discussiëren.
Is de oud-buurman een echte vriend zal hij de grenzen respecteren. Respecteert hij ze niet, weet je hoe de vriendschap ervoor staat.

Eigenlijk laat je het gedrag van hem toe (nogmaals zijn intentie kan goed zijn, maar doet er niet toe). Je probeert zijn gedrag zelfs te verklaren door de ‘schuld’ bij jezelf te leggen:
Ik kan verkeerde signalen afgeven…..
Zie ik spoken?……
Zelf denk ik, omdat de band tussen zijn vrouw en jouw gezinnetje zo fijn is.
Je bent misschien bang dat dat ook kapot gaat.

Kortom, ga het gesprek aan.
Geef je grenzen aan.
Het moet niet zo zijn dat oud-buurman dit gedrag blijft tonen. En, je wilt ook niet dat hij straks nog verder gaat met dit gedrag.

Misschien helpt het ook nog om tegen hem te zeggen dat je anders met zijn vrouw wilt praten over de belangstelling van hem naar jou…

Heervoldemort,
In het ergste geval sneuvelt de band tussen jullie. Dan is het zo.

Succes!
(Lees meer...)
een week geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding