Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ongemakkelijk gevoel bij gedrag van de buurman, terecht of niet?

Toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde had ik een buurman, ik noem hem maar even Jan. En zijn vrouw Annie. Ik had redelijk goed contact met hun, ging iers verder dan hoi en doei. Ik kwam er wel eens wat drinken of ff een praatje, maar meer niet. Dat was in mijn tiener tijd. Toen ik verkering kreeg kwam ik er eigenlijk nooit meer en was er ook geen contact meer. Ja hoi en doei of een kort praatje en toen ik uit huis ging al helemaal niet meer.

Een paar jaar terug, zijn mijn man en ik weer in de buurt van mijn ouderlijk huis gaan wonen. Dus zag ik ze wat vaker en weer wat vaker een praatje. Toen ik (eindelijk) zwanger raakte, was Annie heel erg begaan en heb ik heel leuk contact met haar gekregen. Met Jan niet zo. Kort praatje zo nu en dan. Maar op een gegeven moment kwam ik hem bij de oprit tegen toen ik bij mijn ouders langs ging. Toen zei hij: "Ik vond het vroeger zo leuk, hoe je mij met van alles in vertrouwen nam. Ik vond dat lief. En dat mis ik wel eens." Ik herinner mij dat niet zo erg, dat ik dat deed. Ik vertelde wel eens wat, maar niets wat de moeite waard was of mijn geheimen. Ik vond dit een apart gesprek.

De rest plaats ik in de reacties:

5 maanden geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja dat is terecht.
Om dit probleem op te lossen raad ik je aan, om frontaal in de aanval te gaan.

Dat wil zeggen, niet met de man praten, maar aan zijn vrouw vertellen wat je wat je ondervindt, en hoe je je daarbij voelt.

De vrouw zal hem ongetwijfeld heel hard aanpakken, en jij ben van hem verlost.

Zelf niet met de man in discussie gaan.
Wij mannen denken maar een een ding, en gaan daardoor niet serieus in op de problemen die een vrouw ondervindt.

En een man zal daardoor zeker niet zijn gedrag veranderen.
Misschien wordt dit tijdelijk iets minder, maar ophouden zal dit niet...

Sterkte...
5 maanden geleden
Heervoldemort,
Ik zeg altijd: Gebruik je gevoel als signaal.
Jij voelt dat de oud-buurman zich niet gedraagt zoals jij goedkeurt.
Dus jouw gevoel is terecht in de ontstane situatie met hem.

Allereerst is het belangrijk om te herinneren of er vroeger gewoon contact was tussen jullie. Is er in jouw geval nooit iets vreemds gebeurd, dan was dat er ook niet.

Oud-buurman kwam een aantal jaar geleden met een opmerking over vroeger die jij niet herkent.
Later begint hij jou aan te raken in allerlei situaties.
Nu probeert hij één op één te zijn met jou.
Wat zijn intenties zijn, doet er niet toe.
Jij voelt je er niet fijn bij, dus jij moet in actie komen.

Ga in gesprek met de oud-buurman. Waarschijnlijk moet je jezelf overwinnen.
Geef in dit gesprek duidelijk aan wat jou dwars zit.
Geef in het gesprek duidelijk jouw grenzen aan. Je moet niet gaan discussiëren.
Is de oud-buurman een echte vriend zal hij de grenzen respecteren. Respecteert hij ze niet, weet je hoe de vriendschap ervoor staat.

Eigenlijk laat je het gedrag van hem toe (nogmaals zijn intentie kan goed zijn, maar doet er niet toe). Je probeert zijn gedrag zelfs te verklaren door de ‘schuld’ bij jezelf te leggen:
Ik kan verkeerde signalen afgeven…..
Zie ik spoken?……
Zelf denk ik, omdat de band tussen zijn vrouw en jouw gezinnetje zo fijn is.
Je bent misschien bang dat dat ook kapot gaat.

Kortom, ga het gesprek aan.
Geef je grenzen aan.
Het moet niet zo zijn dat oud-buurman dit gedrag blijft tonen. En, je wilt ook niet dat hij straks nog verder gaat met dit gedrag.

Misschien helpt het ook nog om tegen hem te zeggen dat je anders met zijn vrouw wilt praten over de belangstelling van hem naar jou…

Heervoldemort,
In het ergste geval sneuvelt de band tussen jullie. Dan is het zo.

Succes!
5 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing