Hoeveel kost een helicopter vlucht vanaf Kos naar Rhodos?
Op vakantie op Kos verslikte ik mij in een stuk vlees. In een soort eerste hulp konden ze mij niet helpen. En toen werd ik overgebracht met een helicopter naar een ziekenhuis op Rhodos (vlucht van 80 km). Gelukkig werd het stuk vlees daar wel weg gehaald en kon ik na 1 nacht verblijf weer weg. Nu moest ik 300€ afrekenen. Dat lijkt mij voor de vlucht en verzorging wel echt weinig
in een ziekenhuis op Kos kregen ze het stuk vlees niet weg. En werd per helicopter naar Rhodos gevlogen. Totale kosten waren ruim 500 €
Ik heb het gevoel dat je iets vraagt wat je niet wil weten. Is je vraag niet gewoon:
X is gebeurd op m'n vakantie, ik heb Y-verzekering ik heb Z-bedrag zelf betaald.
Is er kans dat ik bedrag Z volledig of deels terugkrijg via verzekering Y. Of is er een kans dat ik een extra rekening krijg voor X? (wellicht door het betalen van eigen risico zorgverzekering). Op de vraag:
Hoeveel kost een helicopter vlucht vanaf Kos naar Rhodos?
Kan iemand antwoorden: 1000 euro
Wat ben je dan verder? "Dat lijkt mij voor de vlucht en verzorging wel echt weinig"
Verzorging zal sowieso vallen in de zorgverzekering. Ik neem aan dat je je verzekeringspas hebt moeten tonen. Dat regelen ze dan tegenwoordig zelfs in het buitenland vaak met de zorgverzekeraar.
De 300 eu zal puur voor de vlucht zijn.
Hoe bedoel je dat? Wie moet bellen?
Paar jaar geleden wat gehad in de EU verzekeringspas getoond. Gingen die dames mee aan de slag. Ik heb niks hoeven bellen. Ik zie ook hier niks over bellen. https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/service/buitenland/bewijs-van-verzekering Wat is de zorgpas met EHIC?
De zorgpas is gekoppeld aan de EHIC (European Health Insurance Card). De EHIC vind je op de achterkant van je zorgpas (in de Zilveren Kruis-app). Hier staat ook hoelang deze pas geldig is. De zorgpas is persoonsgebonden en kosteloos en geldig in alle landen binnen de EU en EER. Met de EHIC krijg je bij tijdelijk verblijf in het buitenland medische zorg als dit nodig is. Dit geldt alleen als de zorgverzekering in Nederland niet is opgeschort of beëindigd. Met de EHIC worden de kosten van de medische zorg vergoed volgens de wettelijke regels van het land waarin je tijdelijk verblijft.
Dat klopt, maar volgens mij hoef je zelf niet te bellen. Eensch?
Met het juiste verzekeringsbewijs word je snel geholpen bij een zorgverlener. Neem bij spoedeisende zorg in het buitenland altijd contact op met de Zilveren Kruis Alarmcentrale door Eurocross. Eurocross stuurt het juiste verzekeringsbewijs naar de zorgverlener. Ook bieden zij advies en ondersteuning bij bezoek aan een arts of ziekenhuis.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.