Is er een nieuw verbod op een kofferriem in vliegtuigen?

End augustus vloog ik vanaf Zaventem.
Staand in de file voor de incheck balie werd me door een functionaris van de luchthaven erop gewezen dat een extra riem om de buitenkant van mijn bagageruim-koffer verboden is.
Ik moest die riem verwijderen.
Ik heb hierover niets gelezen op internet Wie weet meer hierover?

een week geleden
2.5K
Ritsuka
een week geleden
https://www.hln.be/reizen/je-reiskoffer-herkenbaar-maken-met-een-lint-of-riem-dat-doe-je-beter-niet-we-moeten-dan-manueel-ingrijpen
Kan wel dit vinden
Bordensteker
een week geleden
Die link werkt niet doordat er blijkbaar een staartje aan ontbreekt; de volledige url luidt https://www.hln.be/reizen/je-reiskoffer-herkenbaar-maken-met-een-lint-of-riem-dat-doe-je-beter-niet-we-moeten-dan-manueel-ingrijpen~a9d4edf9/
Ritsuka
een week geleden
Oeps, teveel van de link verwijderd. Bedankt

Antwoorden (2)

Wie deze zomer vanaf Brussels Airport vertrekt, kijkt vooraf beter even zijn bagage na. Zeker als je met een plastic wikkel rond je valies of rugzak reist, of een spanriem aan je valies bevestigt. Om te vermijden dat bagagestukken voor problemen zorgen op de bagagebanden, zijn ze aan de check-in een stuk strenger geworden.
een week geleden
Volgens hln.be zijn er wel verstrengingen, maar moet een spanriem onder voorwaarden nog wel kunnen.
“Gebruik jij folie of een spanriem om je koffer extra te beschermen? Brussels Airport verstrengt de regels na problemen.”
https://www.hln.be/reizen/gebruik-jij-folie-of-een-spanriem-om-je-koffer-extra-te-beschermen-brussels-airport-verstrengt-de-regels-na-problemen~a0e55add/
(bron is hln.be (de site van de krant Het Laatste Nieuws) op 17-06-2024)

Wat met spanriemen?
Het is nog altijd toegelaten om een spanriem rond je koffer aan te brengen, maar zorg ervoor dat hij goed vastzit, zodat hij niet kan verstrikt kan raken in het mechaniek van de bagageband.
Het losse eind van een aangetrokken spanriem mag dan dus niet rondslingeren!
Een verwant probleem zijn rugzakken met hun normaal loshangende riemen: daar zijn speciale hoezen voor, zie de bron.

De luchthaven zélf (Brussels Airport) heeft echter het laatste woord (los van wat er op het internet door ánderen over geschreven wordt), en die stelt het zo:
“Vermijd extra riemen of banden rond je koffer, omdat deze kunnen blijven haken en schade veroorzaken. Zorg er bij rugzakken voor dat alle riemen goed zijn weggestopt.”
https://www.brusselsairport.be/nl/passengers/your-travel-planner/packing-your-bags/bagage-en-soute (zie tip 2 over beschadiging aan bagage voorkomen).
Bordensteker
een week geleden
Antoni
een week geleden
@Bordensteker, decennialang heeft het vliegveld hierover nooit iets gemeld, en nu zijn er 'opeens' problemen, en is de reiziger de dupe? Waarom zijn er nu opeens maatregelen nodig? Wat een rare gang van zaken!
Bordensteker
een week geleden
@Antoni Daar heb je een punt. Ik heb lang bij een luchtvaartmaatschappij gewerkt en wij kregen pakweg in de jaren 90 allemaal enkele opvallende kofferriemen met de bedrijfsnaam erop in de hoop dat we daarmee reclame zouden maken voor onze werkgever! Bagage wordt tegenwoordig vaker automatisch gescand en getransporteerd. Dat kan nieuwe problemen geven die een andere aanpak nodig maken. De link van Ritsuka had het daar al over:
“Linten, touwen of riemen kunnen soms problemen veroorzaken wanneer de tas gescand wordt in de bagagehal. En als de tas niet automatisch gescand kan worden, verwerken we die handmatig. Dat maakt het risico groter dat je koffer of reistas de vlucht niet haalt”, vertelde een bagageafhandelaar op Dublin Airport aan het Ierse tijdschrift RSVP Live. (zie vervolg)
Bordensteker
een week geleden
(vervolg)
Maar hoe zit dat bij ons? Een Belgische expert bij TUI fly geeft advies: “Een lintje, touw of strik rond je reistas doen is niet verboden. Maar het kan de werking van het bagageverdelingsproces wel eens verstoren”, bevestigt Piet Demeyere, woordvoerder bij TUI fly. Want ook op de luchthaven van Zaventem werkt men met een volledig automatisch systeem dat je koffer via een band helemaal tot aan het vliegtuig brengt, zegt hij.
https://www.hln.be/reizen/je-reiskoffer-herkenbaar-maken-met-een-lint-of-riem-dat-doe-je-beter-niet-we-moeten-dan-manueel-ingrijpen~a9d4edf9/ .
Antoni
een week geleden
@Bordensteker, veel dank voor je toelichting!