Mag je 1 minuut voor sluitingstijd nog een kar boodschappen doen?
Mag je nog 1 minuut winkelen?
Als de winkel om 22:00 sluit is het de bedoeling dat om ~22:00 iedereen buiten is, niet dat de laatste mensen nog voor die tijd BINNEN zijn. Mag je nog..
Dat is dus een beetje aan de supermarkt, die zullen op een gegeven moment iemand bij de deur zetten die ervoor zorgt dat niemand meer binnenkomt, maar er enkel nog mensen naar buiten gaan. Of ze sluiten gewoon de inkomstdeuren als dat een andere set deuren zijn. Bedoel je wellicht te vragen:
Mag een supermarkt mij 21:59 weigeren als de sluitingstijd op 22:00 staat? En dan zou ik zeggen: Ja dat mogen ze. Aangezien je dan nooit meer voor sluitingstijd buiten kan zijn in een realistisch voorbeeld.
Bekijk je dit vanuit personeel van de winkel (die dit liever niet heeft) of als klant van de winkel (die die liever wel heeft). Als je personeel bent. Ja een baas mag dit toestaan, maar als het erom gaat dat jij later moet stoppen met werken dan afgesproken is hoef je dit niet accepteren. (of langer betaald, of je bent niet verplicht te blijven). Het is dus handig om even aan te geven waar het nu precies omgaat.
Als dat werkelijk zo is dan zou dat een schande zijn, overigens. Sluitingstijd is nog wel wat anders dan het werkelijk stoppen met werken. Kassa legen/schoonmaken/weetikwaterallemaal gedaan wordt.
Maar aan de andere kant geloof ik het zo.
"Nee, want"
En als de supermarkt het prima vindt? Of is er een algemene regel die het verbiedt dat je langer in de supermarkt bent dan de sluitingstijd? En omgedraaid, als je beweert dat het om 1 artikel gaat, en laten we zelfs zeggen dat er nog 5 minuten zijn. Is een supermarkt dan verplicht jou toe te laten? Laat ik het anders zeggen, wordt een door de supermarkt aangegeven sluitingstijd nu een soort wet, of is de supermarkt zelf gerechtigd om iemand wel/niet toe te laten?
Totaal irrelevant
Ik kom aan, om 19:59.
Stel iemand beslist dat ik de winkel in mag.
Daarna zal het me worst wezen wat winkelpersoneel en werkgever afspreken. Dat is iets tussen hen. Als ik zelf cassiere zou zijn, zou ik of gewoon weglopen, of extra geld eisen. Als de werkgever een halfuur extra werk eist en dat onbetaald laat, dan is dat nooit de schuld van degene die de winkel laat inloopt. Althans op die kan je niet de schuld schuiven. Iedereen mag proberen wat ie wil.
-Als iemand mij weigert prima.
-Als ik zou zien dat een andere medewerker zijn kassa zou verlaten en de persoon die mij binnenlaat zou zeggen, los jij het op zou ik het met hem eens zijn.
-Als ik zou begrijpen dat de persoon niet betaald zou krijgen voor de uren, zou ik hem uitleggen dat dat niet kan en hoe hij zijn recht kan halen. Ik ben niet degene die hier wel of niet de beslissing maak of ik wel of niet binnenkom. @HeerVoldemort
"Zolang de medewerkers het toestaan mag het, maar erg sociaal is het niet." Van WIE niet? Van de medewerkers die nog mensen binnenlaten, niet aangeven dat de klant niet meer geholpen wordt als ie dan ook niet voor 20:00 bij de kassa staat? "En ook bij ons, kregen de kassamedewerkers betaald tot 20.00. terwijl ze vaak pas om 20.30 naar buiten gingen."
Schandalig, maar ook een situatie die je zelf laat bestaan door er geen actie tegen te ondernemen.
Ik had dat probleem zelf niet, ik zat niet achter de kassa. Ik werkte bij de vleeswaren en kreeg ook tot 20.00 betaald. Ik had een kwartier nodig voor het schoonmaken van de snijmachine, die deed ik als allerlaatste. En deze had ik dus iets voor 20.00 schoon. Ik ging geen verse vleeswaren meer snijden voor de klant, die werden dan vaak boos en zeiden: "De winkel is tot 20.00 uur open." Mijn reactie: "Ik wordt niet betaald na 20.00 uur, dien maar een klacht in." Ik liep iets over achten met de laatste klant (met volle winkelwagen) de deur uit. Desondanks vind ik dat ook een klant, of hij binnengelaten word of niet zelf de hand in eigen boezem moet steken. Er wordt vaak ook omgeroepen hé dat de winkel gaat sluiten. Een klant snapt zelf ook wel dat 20.00, 20.00 uur is en niet 20.05 uur.
Vaak zat uit eigen beweging een project afgemaakt zodat ik langer werkte dan de reguliere tijd, maar wel altijd met extra tijd uitbetaald of de mogelijkheid om een andere keer eerder naar huis te gaan, met wat overleg. Heb dan nooit de klant (die dat natuurlijk fijn vindt) als schuldige in die situatie gezien.
--- Wat is dit voor bijzonders dat iedereen de klant als schuldige ziet ipv de winkel/de baas die situatie laat bestaan? En daarbovenop blijkbaar de werknemer niet correct compenseert.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.