Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je 1 minuut voor sluitingstijd nog een kar boodschappen doen?

Mag je nog 1 minuut winkelen?

3 maanden geleden
6.6K
LeonardN
3 maanden geleden
1 minuut voor sluitingstijd is wel bijzonder laat. Bedenk dat je niet alleen tijd nodig hebt om je spullen te pakken, maar dat je ook nog moet afrekenen bij de kassa.
Als de winkel om 22:00 sluit is het de bedoeling dat om ~22:00 iedereen buiten is, niet dat de laatste mensen nog voor die tijd BINNEN zijn. Mag je nog..
Dat is dus een beetje aan de supermarkt, die zullen op een gegeven moment iemand bij de deur zetten die ervoor zorgt dat niemand meer binnenkomt, maar er enkel nog mensen naar buiten gaan. Of ze sluiten gewoon de inkomstdeuren als dat een andere set deuren zijn. Bedoel je wellicht te vragen:
Mag een supermarkt mij 21:59 weigeren als de sluitingstijd op 22:00 staat? En dan zou ik zeggen: Ja dat mogen ze. Aangezien je dan nooit meer voor sluitingstijd buiten kan zijn in een realistisch voorbeeld.
erotisi
3 maanden geleden
https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/ondernemers/vraag/158373/mogen-winkels-klanten-afrekenen-sluitingstijd/
LeonardN
3 maanden geleden
@Oswald Even voor de duidelijkheid.
Bekijk je dit vanuit personeel van de winkel (die dit liever niet heeft) of als klant van de winkel (die die liever wel heeft). Als je personeel bent. Ja een baas mag dit toestaan, maar als het erom gaat dat jij later moet stoppen met werken dan afgesproken is hoef je dit niet accepteren. (of langer betaald, of je bent niet verplicht te blijven). Het is dus handig om even aan te geven waar het nu precies omgaat.
tinus1969
3 maanden geleden
@Oswald, wat bedoel je _precies_ met '1 minuut voor sluitingstijd nog een kar boodschappen doen'? In lijn met wat @LeonardN zegt: De meeste supermarkten willen, dat je om 22.00 (of welke andere sluitingstijd dan ook) hebt afgerekend en naar buiten gaat. Hoe streng supermarkten etc hier op zijn, varieert een beetje, maar vaak wordt personeel ook na sluitingstijd niet meer betaald, en moet de winkel ook fysiek dicht om bv kassa's veilig af te sluiten en af te storten. Dit is zeker bij sluiting later op de avond een serieus punt. Is er een concrete reden voor je vraag?
LeonardN
3 maanden geleden
"maar vaak wordt personeel ook na sluitingstijd niet meer betaald,"
Als dat werkelijk zo is dan zou dat een schande zijn, overigens. Sluitingstijd is nog wel wat anders dan het werkelijk stoppen met werken. Kassa legen/schoonmaken/weetikwaterallemaal gedaan wordt.
Maar aan de andere kant geloof ik het zo.
Amadea
3 maanden geleden
Nee, want om een hele kar gevuld te krijgen heb je veel meer dan één minuut nodig. Gaat het om slechts één artikel, dan moet het mogelijk zijn om dat gauw even te pakken.
LeonardN
3 maanden geleden
@Amadea
"Nee, want"
En als de supermarkt het prima vindt? Of is er een algemene regel die het verbiedt dat je langer in de supermarkt bent dan de sluitingstijd? En omgedraaid, als je beweert dat het om 1 artikel gaat, en laten we zelfs zeggen dat er nog 5 minuten zijn. Is een supermarkt dan verplicht jou toe te laten? Laat ik het anders zeggen, wordt een door de supermarkt aangegeven sluitingstijd nu een soort wet, of is de supermarkt zelf gerechtigd om iemand wel/niet toe te laten?
ronron1212
3 maanden geleden
Hoe zo jij het vinden als je werkgever net voor je weg wilt zegt dat je nog even iets moet afmaken halfuurtje meer werk
HeerVoldemort
3 maanden geleden
In mijn tijd dat ik nog bij Kwalbert Heijn werkte, mocht dit wel, maar we werden er niet blij van. Het waren ook altijd dezelfde mensen. Of ze kwamen om 19.30 binnen en kwamen dan met een volgeladen kar om precies 20.00 bij de kassa. Er stond rond 19:55 een collega bij de deur (die dan op uitloop stand stond) en die eventueel nog mensen binnen liet. Vaak voor 1 boodschap, maar vervolgens waren die mensen dan toch nog uitgebreid aan het shoppen. Zolang de medewerkers het toestaan mag het, maar erg sociaal is het niet. En ook bij ons, kregen de kassamedewerkers betaald tot 20.00. terwijl ze vaak pas om 20.30 naar buiten gingen.
LeonardN
3 maanden geleden
@ronron1212
Totaal irrelevant
Ik kom aan, om 19:59.
Stel iemand beslist dat ik de winkel in mag.
Daarna zal het me worst wezen wat winkelpersoneel en werkgever afspreken. Dat is iets tussen hen. Als ik zelf cassiere zou zijn, zou ik of gewoon weglopen, of extra geld eisen. Als de werkgever een halfuur extra werk eist en dat onbetaald laat, dan is dat nooit de schuld van degene die de winkel laat inloopt. Althans op die kan je niet de schuld schuiven. Iedereen mag proberen wat ie wil.
ronron1212
3 maanden geleden
@LeonardN totaal geen fatsoen en begrip voor andere werkende dat is het en ja niet anders verwacht van je
LeonardN
3 maanden geleden
@LeonardN Dus het is mijn schuld dat iemand mij binnenlaat?
-Als iemand mij weigert prima.
-Als ik zou zien dat een andere medewerker zijn kassa zou verlaten en de persoon die mij binnenlaat zou zeggen, los jij het op zou ik het met hem eens zijn.
-Als ik zou begrijpen dat de persoon niet betaald zou krijgen voor de uren, zou ik hem uitleggen dat dat niet kan en hoe hij zijn recht kan halen. Ik ben niet degene die hier wel of niet de beslissing maak of ik wel of niet binnenkom. @HeerVoldemort
"Zolang de medewerkers het toestaan mag het, maar erg sociaal is het niet." Van WIE niet? Van de medewerkers die nog mensen binnenlaten, niet aangeven dat de klant niet meer geholpen wordt als ie dan ook niet voor 20:00 bij de kassa staat? "En ook bij ons, kregen de kassamedewerkers betaald tot 20.00. terwijl ze vaak pas om 20.30 naar buiten gingen."
Schandalig, maar ook een situatie die je zelf laat bestaan door er geen actie tegen te ondernemen.
LeonardN
3 maanden geleden
Oh en wat ik vind is nog niet wat ik doe. Mocht ik laat een winkel binnenkomen zorg ik ook dat ik voor sluitingstijd bij de kassa sta, maar ga de schuld niet gooien op iemand die binnen gelaten wordt.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@LeonardN
Ik had dat probleem zelf niet, ik zat niet achter de kassa. Ik werkte bij de vleeswaren en kreeg ook tot 20.00 betaald. Ik had een kwartier nodig voor het schoonmaken van de snijmachine, die deed ik als allerlaatste. En deze had ik dus iets voor 20.00 schoon. Ik ging geen verse vleeswaren meer snijden voor de klant, die werden dan vaak boos en zeiden: "De winkel is tot 20.00 uur open." Mijn reactie: "Ik wordt niet betaald na 20.00 uur, dien maar een klacht in." Ik liep iets over achten met de laatste klant (met volle winkelwagen) de deur uit. Desondanks vind ik dat ook een klant, of hij binnengelaten word of niet zelf de hand in eigen boezem moet steken. Er wordt vaak ook omgeroepen hé dat de winkel gaat sluiten. Een klant snapt zelf ook wel dat 20.00, 20.00 uur is en niet 20.05 uur.
LeonardN
3 maanden geleden
Als ie om 20:05 bij de kassa komt, en er is omgeroepen dat de kassa dicht gaat om 20:00 en er geen personeel meer bij de kassa is PRIMA. Mag de manager of hoger het oplossen. Maar ga mij niet de schuld geven van wat een winkel zelf toelaat.
Advraag
een maand geleden
Hoe zou je het zelf vinden als je baas 1 minuut voor afloop van je dienst nog een opdracht aan je geeft die langer gaat duren dan die ene minuut??
LeonardN
een maand geleden
@Advraag Als iemand's baas een situatie laat ontstaan waarbij jij langer moet werken dan is afgesproken, is dat dan de schuld/verantwoordelijkheid van je baas of de schuld van de klant? Daarnaast is het voor jou als klant niet duidelijk tot hoe laat het personeel werkt. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat als een winkel om 20:00 sluit dat het personeel dan minstens tot 20:30 werktijd heeft en ook tot die tijd uitbetaald wordt. ---
Vaak zat uit eigen beweging een project afgemaakt zodat ik langer werkte dan de reguliere tijd, maar wel altijd met extra tijd uitbetaald of de mogelijkheid om een andere keer eerder naar huis te gaan, met wat overleg. Heb dan nooit de klant (die dat natuurlijk fijn vindt) als schuldige in die situatie gezien.
--- Wat is dit voor bijzonders dat iedereen de klant als schuldige ziet ipv de winkel/de baas die situatie laat bestaan? En daarbovenop blijkbaar de werknemer niet correct compenseert.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Mág dat?

Mag dat volgens de wet?
Zolang de winkel eerder sluit dan de wettelijke uiterste sluitingstijden is dat geen probleem. En ook als de winkel tot het wettelijk uiterste open blijft is er over het algemeen een korte periode na sluitingstijd waarin nog niet opgetreden wordt. Die periode is bedoeld om de laatste klanten de deur uit te werken.

Mag het van de winkel?
Zolang het deurbeleid toestaat dat je naar binnen mag, dan mag het.

Mag het van de fatsoensnormen.
Nee !
Jij wil ook naar huis als je werk er op zit. Het winkelpersoneel wil ook naar huis. Veel winkelpersoneel krijgt na sluitingstijd zelfs niet meer betaald. Als jij zoveel boodschappen moet doen, dan hoor je gewoon op tijd te zijn.
(Lees meer...)
LeonardN
2 maanden geleden
-min
En wederom wordt de klant dus de schuld gegeven van de acties die de WINKEL toestaat. Met nog wel het kromste argument erop toegevoegd. Dat het personeel niet betaald wordt. WIENS schuld is dat? Ik hoor daar nu pas van, ik ben er pislink over dat die situaties zo is, maar hoe kan je nu de klant daar op gaan wijzen? Dat is toch echt iets tussen werkgever en werknemer. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat personeel, als de winkel om 20:00 sluit tot 20:30 of 21:00 werktijd zou hebben en ook tot die tijd betaald zou worden. Dat het dus niet bijzonder veel uitmaakt als iemand om 20:05 de winkel uitloopt omdat de cassiere dan nog steeds 20 minuten heeft om de kassa te sluiten en nog wat collega's te helpen met wat opruimen. Maar ik sta er vooral zo van te kijken dat niet alleen winkelpersoneel dit accepteert, maar vooral dat mensen die dit weten het de klanten die binnen GELATEN worden daar op proberen aan te spreken. "dan hoor je gewoon op tijd te zijn."
En wat is dan "op tijd"?
liveisgreat
een maand geleden
idd vaak stopt de betaling op sluitingsuur. daarom zijn ze soms aan verstogen niet zo blij als je een kwartier voor sluitingstijd nog bv schelletjes kaas wil laten afsnijden.
Maar idd daar heeft deze vraag niks mee te maken
Het mag maar ik neem aan dat jezelf ook niet staat te juichen als je baas even voor afloop van je dienst nog een langdurige opdracht geeft
(Lees meer...)
een maand geleden
In feite is sluitingstijd sluitingstijd. Dus het gaat dan dicht.
Je kan dus niet meer om 1 minuut voor sluitingstijd nog een kar nemen en die vol laden.
Daarom laten sommige winkels je niet meer binnen of zeggen "we sluiten binnen 5 minuten".
Dus nee, in theorie kan het niet.
Of dat in de praktijk wordt toegelaten, varieert naargelang de policy.
Uiteraard zal ook meespelen of de werknemers betaald krijgen als ze langer werken hoe ze in de feiten reageren.
(Lees meer...)
een maand geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding