Mag een man zonder shirt in een park lopen?

İk zie steeds vaker mannen zonder shirt in een park lopen. Mag dat?

een maand geleden
5.4K
ronron1212
een maand geleden
Ja dat mag
Mier
een maand geleden
Nee, formeel gezien mag dit niet. Het kan echter wel voorkomen dat dit gedoogd wordt, afhankelijk van de locatie en van de visie hierop door het plaatselijk bestuur.
tinus1969
een maand geleden
@Mier, graag een bron waarin expliciet staat dat dit verboden is.
Mier
een maand geleden
Meer expliciet dan het desbetreffende VERBODS-artikel in het Wetboek van Strafrecht..??! De APV van een gemeente is eveneens een formele bron.
De APV verschilt per gemeente. Het is derhalve onmogelijk om de APV van IEDERE Nederlandse gemeente in een bericht op deze site weer te geven. Grappenmaker.
tinus1969
een maand geleden
@Mier, graag een bron die laat zien dat ‘lopen zonder short’ verboden is. Die geef je nu jiet.
SingingCoyote13
een maand geleden
waar komt deze vraag vandaan. ik heb hier nog nooit van gehoord eigenlijk, en ook niet dat iemand hier in bv midden zomer of bij een zwembad of het strand, in het park, of in een woonwijk ook maar hier een probleem van maakt. we hebben het over wanneer de temperaturen geschikt zijn buiten hiervoor ? en wie stelt die vraag eigenlijk want dit is een beetje vreemd. hier denkt niemand bij na normaal gesproken, stoor jij of iemand anders zich hier dan aan ?
bij vrouwen zou dit anders gelden, maar dat weet iedereen wel denk ik.
je snapt toch wel wat ik bedoel ?

Antwoorden (2)

De wet maakt geen verschil tussen man en vrouw. Dat is een eerste indicatie dat het dus officieel niet toegestaan is.
Om het formeel te zeggen: het in strijd met de de goede zeden, schennis van de eerbaarheid.
Dit wordt ook wel aanstootgevend gedrag genoemd, dat tegelijkertijd verstoring van de openbare orde op kan leveren.
De wetgeving hieromtrent is als volgt:

Wetboek van Strafrecht
Titel XIV. Misdrijven tegen de zeden, artikel 239:
“Met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid: etc.”

Verder zijn er diverse plaatsen die verdere regelgeving hierover hebben opgenomen in hun APV.
Online is eenvoudig te vinden welke plaatsen dit zijn en hoe zij met deze zaken omgaan.
een maand geleden
tinus1969
een maand geleden
Min. Geen expliciete bron of dit wel of niet mag.
Mier
een maand geleden
Explicieter dan het desbetreffende VERBODS-artikel in het Wetboek van Strafrecht wordt het niet, vriend. Hetzelfde geldt voor de Algemene Plaatselijke Verordeningen.
In de APV worden onder andere voorschriften gegeven op het gebied van de openbare orde en veiligheid in de breedste zin van het woord.
Doordat deze per gemeente verschillen, is het nonsens om zomaar een artikel uit een willekeurige APV te citeren.
tinus1969
een maand geleden
@Mier Jouw bron etc laat zien dat ‘schennis vd eerbaarheid’ strafbaar is, maar niet dat ‘zonder shirt’ rondlopen een vorm van ‘schennis vd eerbaarheid’ is.
Inekez1
een maand geleden
-
Je haalt een verkeerd artikel aan doordat je er vanuit gaat dat 'zonder shirt' altijd en overal 'schennis van de eerbaarheid' is. Dat is niet het geval in Nederland, het is van de plaats en omstandigheden afhankelijk en die beschrijvingen zijn niet letterlijk in een wettekst gevat.
Mier
een maand geleden
Oftewel: Zoals in de APV staat opgenomen. Hetgeen de reden is van het, naast het WvS, noemen van de APV in mijn reactie. Ik haal niets door elkaar. Formeel wordt het in het WvS zo gezien, gemeentes kunnen naar eigen discretie daar een milder of gedogend beleid op toepassen.
Volgens jouw redenatie is het dus ook toegestaan dat vrouwen zich zonder shirt, dus topless, in het openbaar begeven. Bijzonder.
tinus1969
een maand geleden
@mier, bron? Tentweede, voorbeeld van specifieke APV?
Ten derde, een vrouw is geen man, en dus gelden er andere normen mbt wat ‘schennis der eerbaarheid’ is. Dat kun je discriminatie vinden, maar zo werkt dat.
In de meeste parken, op de meeste momenten, zal dat geen probleem moeten zijn.

Er is in Nederland geen wettekst die precies bepaalt waar en wanneer iemand wel of niet zonder shirt (met ontbloot bovenlijf) mag rondlopen. Zelfs voor geheel naakt lopen is de wet niet duidelijk waar en wanneer dat wel en niet mag. Duidelijk is dat je op naaktstranden altijd geheel naakt mag zijn. Buiten naaktstranden mag dat in veel gevallen ook, behalve als de plek (en/of tijdstip) duidelijk niet-geschikt is voor naaktrecreatie.

In geval van discussie tussen naaktrecreant en handhaver zal uiteindelijk de rechter moeten beslissen of het naakt recreëren in het betreffende geval wel of niet toelaatbaar was.

Duidelijk is dat er daarbij onderscheid wordt gemaakt tussen geheel naakt, of gedeeltelijk naakt (dus topless) en verschil tussen mannen en vrouwen. Het is eerder geaccepteerd dat mannen met ontbloot bovenlijf rondlopen dan vrouwen, maar als het gaat om geheel naakt lopen wordt dat eerder als aanstootgevend ervaren als het om mannen gaat dan wanneer vrouwen met hun blote billen in de zon liggen.

Het is dus van veel factoren afhankelijk of iets wel of niet is toegestaan. Algemene acceptatie door de meerderheid van de mensen op de betreffende plek speelt daarbij mee.

Zomers weer, park waar mensen recreëren die geen eigen tuin hebben... lijkt mij geen enkele reden waarom mensen daar op dat moment niet zonder shirt zouden mogen lopen. Ook vrouwen in bh of bikini-bovenstukje zou gewoon moeten kunnen.

Ik denk zelfs dat je er in veel gevallen gewoon mee wegkomt om in een stadspark geheel naakt op je buik op een handdoekje te gaan liggen, maar dat zal wel sneller tot discussies leiden waar en wanneer dat wel en niet wordt geaccepteerd.

Het wordt een ander verhaal als mannen alleen een broekje dragen en duidelijk in opgewonden toestand naast een kinderspeelplaats lopen te paraderen, maar dat is ook met shirt aan niet acceptabel.
een maand geleden
Mier
een maand geleden
Noem mij eigenwijs, maar ik hecht geen inhoudelijke waarde aan een vage website met een niet onderbouwde beschrijving van iemands persoonlijke mening.
Inekez1
een maand geleden
@Mier, lees ook even de pagina Jurisprudentie in mijn link. Dat zijn geen meningen, dat zijn gewoon feiten. Door rechters zo bepaald. En die wetgeving staat boven de APV van gemeentes. Dus ook als een gemeente in de APV beperkende regels opstelt, zijn die lang niet altijd houdbaar in de rechtbank.