Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gebeld door onbekend nummer, heb ze informatie gegeven. Wat kan er gebeuren met mijn gegevens?

Hallo, ik ben vrijdag gebeld door een nummer uit Arnhem. Dit gebeurde wel vaker maar neem normaal geen gekke nummers op. Dit keer deed ik dat wel en kreeg een meneer aan de lijn die duidelijk Nederlands sprak, hij zei dat ik me had aangemeld om terug gebeld te worden over duurzaamheid voor je woning. Zoals airco, zonnepanelen etc. Ik had toevallig een keer rond gekeken en offertes gevraagd voor een airco. Dus ik dacht dat dit misschien 1 van die websites was die mijn offerte hadden gestuurd en nog geen antwoord heb gegeven. Hij vroeg daarna of ik nieuwe vrijblijvende offertes wou ontvangen van ondernemers in de buurt. en was zelf wel benieuwd wat de prijzen voor aircos en zonnepanelen waren. Dus zei dat ik een offerte wou ontvangen. Hij wist mijn adres en voorletter en naam al. Hij moest alleen mijn emailadres nog hebben. Ik had mijn email gegeven en op het einde wou hij het gesprek opnemen voor de kwaliteit afdeling hij zijn mijn gegevens zoals mijn voor letter en achternaam. Of het klopte en zelfde voor mijn adres en emailadres. Ik zei op alle 3 ja en vermelden nog zelf dat ik de vrijblijvende offertes rustig zal bekijken als ze binnenkomen en dat ik vanuit daar een keuze zal maken. We hingen op. Na uur dacht ik bij me zelf wat was dit eigenlijk vaag. Dus ik probeerde het nummer terug te bellen maar kreeg te horen dit nummer is niet in gebruik. Ik ben nu eigenlijk een beetje bang geworden wat er nou nu kan gebeuren met die gegevens die ze hebben van mij ? Wat nu?

4 maanden geleden
6.4K
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Deel het nummer anders hier. Misschien dat er dan een beter antwoord gegeven kan worden.
TurfGraver
4 maanden geleden
Nummers die ze gebruiken voor uitbellen zijn wel vaker niet beschikbaar om naartoe te bellen (soort van no-reply bij mail).
Xricky1993
4 maanden geleden
Bedankt voor jullie reactie hierbij het nummer 0262020168
Xricky1993
4 maanden geleden
Tufgraver, bedankt ik wist dit nog niet
Xricky1993
4 maanden geleden
Heel toevallig kreeg ik vandaag een melding in mijn mail van offerte.nl met de gegevens die hij aan mij vroeg erin vermeld voor zonnepanelen... Denken jullie dat offerte.nl hun ingehuurd heeft of is dit een andere scam ? Ik klik geen linkjes aan in mijn mail.
VraagAntwoord66
4 maanden geleden
Als ik het nummer google, klinkt het wel goed. Is een energiebemiddelaar.
Nummer terugbellen, zou ik overigens nooit aanraden!
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Heb het nummer ook opgezocht. Is idd een bedrijf/callcenter dat probeert te verkopen. Schijnen behoorlijk volhoudend te zijn.
Ik zou me niet teveel zorgen maken, maar je kunt beter zelf contact zoeken met een bedrijf, zodat je weet met wie je communiceert.
Eventueel:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/ongewenste-telefoontjes-van-bedrijven-en-goede-doelen
BonBonvanJohn
4 maanden geleden
offerte.nl is in zekere zin een vergelijkingssite. Alle denkbare vergelijkingssites hebben als verdienmodel jouw gegevens verkopen aan callcenterbedrijven. Je moet dus gewoon stoppen met vergelijkingssites te gebruiken en daar niet zomaar klakkeloos je gegevens invullen want je gegevens zijn daar niet veilig. Ook energievergelijkers, mobiele abonnementen enz. zijn niet veilig en spelen jouw informatie door. Daarom weten die callcenters al zoveel van jou als ze je bellen.
BonBonvanJohn
4 maanden geleden
Als je stopt met vergelijkingssites dan zijn jouw gegevens op een gegeven moment niet meer actueel en dus ben je voor die bedrijven niet meer interessant om te bellen en stoppen de ongewenste telefoontjes definitief. Zo ben ik er vanaf gekomen. jarenlang werd ik gebeld door energieverkopers alleen maar omdat ik zo stom was een energievergelijker te gebruiken om over te stappen.
SingingCoyote13
4 maanden geleden
ze kunnen nummers spoofen naar wat ze willen. ze kunnen ook het nummer van je bank als nummer aannnemen. ik werd een paar jaar geleden gebeld door verschillende gespoofde nummers. heel frappant, ze proberen het er altijd urgent of belangrijk uit te laten zien op een of andere wijze,.; ik werd gebeld door een flink aantal telefoon nummers, van welke alleen de laatste(n) 2 cijfers verschilden van mijn toenmalige telefoonnummer. bij opnemen werd er een of ander "bandje" afgespeeld met de verklaring dat ik in een of ander (malafide/nep) onderzoek zou zitten van (zogenaamd) de politie, of de overheid noem het maar op. altijd moest ik dan blijven hangen aan de lijn en bepaalde (persoonlijke) gegevens delen of dergelijke. allemaal nep uiteraard, ik had al sinds medio 2012 wekelijks al tientallen nep emails in mijn inboxen van emailadressen,ook idem zogenaamd van de overheid, banken,politie etc met een urgente hyperlink, allemaal om logins en wachtwoorden te achterhalen.ze proberen van alles.
Xricky1993
4 maanden geleden
Bedankt voor alle nuttige reacties! Ze hadden alleen mijn voor letter achternaam, email en huis adres. Ik heb ze niet andere belangrijke gegevens gegeven. Daar vroeg hij ook niet naar. Ik vermoed dat het om een callcenter gaat om klanten te werfen ? Ik heb niks gekocht alleen akkoord gegeven op het ontvangen van offertes. Ik hoop dat ze hier dus verder niks mee kunnen? Als ik de reacties lees denk ik het niet ? Ik heb al mijn wachtwoorden veranderd en ook mijn mobiele nummer aangezien ik laatste maanden al 6/7x per dag werd gebeld door spam nummers of onbekende. Ik heb er van geleerd nooit meer doen en hopen dat het verder veilig is...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het grootste probleem is, dat een verkoper na afloop zal claimen dat je ook daadwerkelijk iets hebt gekocht op basis van dit telefoongesprek.
Daarom is het beter om onbekende nummers niet op te nemen of terug te bellen, of anders zo snel mogelijk (dus ook zonder uitleg) op te hangen.
(Lees meer...)
4 maanden geleden
Xricky1993
4 maanden geleden
Ik neem aan dat dit nu niet voor mij geldt? Ik heb geen 1x akkoord gegeven op een verkoop alleen ontvangen van offertes
tinus1969
4 maanden geleden
Het is (ondanks alle minnen) wel degelijk een risico.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding