Waar moet je wonen met een ernstige, dodelijke ziekte als 50 plusser als je huis niet geschikt is?
Onlangs ben ik gediagnosticeerd met de dodelijke ziekte MSA waarbij ik maximaal nog 8 jaar te leven heb. Mijn man (58) en ik (56) wonen in een kleine eengezins(koop)woning. Omdat ik door mijn ziekte heel snel achteruit ga, zijn de aanvragen voor WMO volop in behandeling. Nu blijkt het vanwege de constructie niet mogelijk zijn om een traplift in huis te plaatsen. Het aanvragen van een zorgunit is niet mogelijk gezien de onpraktische ligging van ons huis. Voor ons is het een grijs gebied wat betreft wonen. Uiteraard wil ik het liefst zo lang mogelijk thuis blijven wonen en om uit huis geplaatst te moeten worden enkel en alleen omdat ik geen trappen meer zou kunnen lopen, vind ik nog te vroeg. Nu lees ik dat in kleinschalige zorginstellingen het wel mogelijk is om daar met een fysieke beperking te kunnen wonen, maar helaas is dat niet haalbaar omdat we dan voor dubbele kosten komen te zitten net zoals het verhuizen naar een ander koopappartement. Financieel gezien zijn we niet vermogend en verhuizen is geen optie zolang er sprake is van extra kosten. Aangezien we het gevoel hebben in een grijs gebied tussen wal en het schip in te zitten, zouden we graag tips en adviezen willen ontvangen.
Vandaar adviezen als: verkoop het huis. Ik ben me bewust van het feit dat dat niet is wat je horen wil, maar het is vaak wel het eerlijke antwoord.
Of een kleine uitbouw of verbouwing zodat er een lift of andere trap-met-traplift geplaatst kan worden? Als dat allemaal niet kan qua ruimte en/of constructie, en je wil nog zo lang mogelijk samen in 1 woning wonen, zul je de huidige woning moeten verkopen en op zoek naar iets anders dat wel geschikt is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.