Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar moet je wonen met een ernstige, dodelijke ziekte als 50 plusser als je huis niet geschikt is?

Onlangs ben ik gediagnosticeerd met de dodelijke ziekte MSA waarbij ik maximaal nog 8 jaar te leven heb. Mijn man (58) en ik (56) wonen in een kleine eengezins(koop)woning. Omdat ik door mijn ziekte heel snel achteruit ga, zijn de aanvragen voor WMO volop in behandeling. Nu blijkt het vanwege de constructie niet mogelijk zijn om een traplift in huis te plaatsen. Het aanvragen van een zorgunit is niet mogelijk gezien de onpraktische ligging van ons huis. Voor ons is het een grijs gebied wat betreft wonen. Uiteraard wil ik het liefst zo lang mogelijk thuis blijven wonen en om uit huis geplaatst te moeten worden enkel en alleen omdat ik geen trappen meer zou kunnen lopen, vind ik nog te vroeg. Nu lees ik dat in kleinschalige zorginstellingen het wel mogelijk is om daar met een fysieke beperking te kunnen wonen, maar helaas is dat niet haalbaar omdat we dan voor dubbele kosten komen te zitten net zoals het verhuizen naar een ander koopappartement. Financieel gezien zijn we niet vermogend en verhuizen is geen optie zolang er sprake is van extra kosten. Aangezien we het gevoel hebben in een grijs gebied tussen wal en het schip in te zitten, zouden we graag tips en adviezen willen ontvangen.

5 maanden geleden
1.1K
peter270485
5 maanden geleden
Huis verkopen en een gelijkvloers appartement gaan huren. Desnoods in de vrije sector waar de wachtlijsten minder lang zijn en soms wel 's direct beschikbaar. Dit afhankelijk in welke regio van Nederland je woont. Succes en veel gezondheid toegewenst.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
Leg je vraag eens voor bij de gemeenten en het maatschappelijk werk. Zij kennen de wegen. Je zult niet de eerste zijn met dit probleem. Is er geen financiële hulp mogelijk, dan zul je keuzes moeten maken, vrees ik. Het zou b.v. nog een optie kunnen zijn het koophuis te verkopen en kleiner te gaan wonen, of in een huurhuis o.i.d.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
PS. dat je ziek bent en in deze situatie terecht komt voelt waarschijnlijk heel oneerlijk. Terecht, want het is ook niet eerlijk. Toch is omze maatschappij is dan vaak heel hard: zolang je zelf vermogen hebt mag je voor jezelf zorgen.
Vandaar adviezen als: verkoop het huis. Ik ben me bewust van het feit dat dat niet is wat je horen wil, maar het is vaak wel het eerlijke antwoord.
Inekez1
5 maanden geleden
Is een kleine uitbouw een optie, zodat je beneden kunt slapen en douchen? Desnoods door een deel woonkamer/keuken/berging op te offeren?
Of een kleine uitbouw of verbouwing zodat er een lift of andere trap-met-traplift geplaatst kan worden? Als dat allemaal niet kan qua ruimte en/of constructie, en je wil nog zo lang mogelijk samen in 1 woning wonen, zul je de huidige woning moeten verkopen en op zoek naar iets anders dat wel geschikt is.
TineB
5 maanden geleden
Dank voor de fijne reacties. Mijn man gaat een afspraak maken met de gemeente om te kijken welke mogelijkheden er zijn. We hebben dit huis een paar jaar geleden gekocht, maar we kunnen altijd kijken of er een mogelijkheid voor een kleine aanbouw zoals een douchecabine o.i.d. Slapen zou beneden wel kunnen ( al is dit niet de meest ideale situatie) Bedankt voor het meedenken, wij "puzzelen" nog wel even verder. Mocht het allemaal niet lukken, dan bestaat er altijd nog iets van euthanasie. ( wil mijn man niet op extra kosten jagen door mijn ziekte)
Z512099
5 maanden geleden
En er zijn nog vele alternatieven voor een traplift.
TineB
5 maanden geleden
@Z512099, oh je maakt mij wel nieuwsgierig, vertel....
ronron1212
4 maanden geleden
@Z512099 ja vertel eens of geef een link met voorbeelden aan je opmerking hebben we niets,

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding