Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie leegt de afvalbakken bij onbemande tankstations?

Ik was bij een onbemand tankstation. Daar gooide ik een (leeg) rolletje snoep in de afvalbak.

Door wie wordt die afvalbak geleegd?

Gemeentelijke afvalbakken, die in de openbare ruimte staan, worden door de gemeente geleegd. Leegt de gemeente ook de afvalbakken op (onbemande) tankstations, of doet de uitbater dat? Of hangt het ervan af hoe de uitbater dat heeft geregeld?

Cryofiel
een jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Vuil en afval ophalen is een taak van de gemeente. Of een tankstation bemand is of niet, dat maakt geen verschil. De gemeentelijke reinigingsdienst xamelt het vuil in.
een jaar geleden
Wie dat doet is niet bekend, maar in ieder geval is de beheerder van die bedrijfsgrond verantwoordelijk voor het afval. Die moet dus of een afvalbedrijf inhuren of zelf langsrijden.

Het is niet de gemeente iig. Die halen afval op van gemeentebewoners en van gemeentegrond. Niet van bedrijven.
Het maakt hiierbij niet uit of het station bemand of onbemand is.
https://www.wastenet.nl/de-regels-voor-bedrijfsafval/

Waar huishoudelijk afval door de gemeente wordt opgehaald, bent je als bedrijf ZELF verantwoordelijk voor de inzameling en het afvoeren van afval. De regels voor bedrijfsafval kunnen per gemeente iets afwijken, al zal dat gaan om kleine verschillen. Het is daarom aan te raden ook even bij uw eigen gemeente te informeren.
===
Als er NAAST het tankstation ook nog een gemeentelijke parkeerplek is, dan zal het zijn dat de gemeente verantwoordelijk is voor dat afval. Maar de afvakbak die zich tussen de pompen bevindt is natuurlijk zaak van de uitbater.
===
"Deze afvalbak stond tussen twee pompautomaten in."
100% zaak van de uitbater in dat geval.
===
Correctie op eerder beweerde, er zijn ook gemeentes die afval ophalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-met-mijn-bedrijfsafval
Wat moet ik doen met mijn bedrijfsafval?

Als bedrijf bent u verplicht uw bedrijfsafval te scheiden en gescheiden af te (laten) voeren. U moet hiervoor een contract afsluiten met een erkende inzamelaar of uw gemeente.

Maar goed die komen niet de afvalemmer die tussen twee pompen instaat legen.
Toegevoegd op 27 januari 2024 01:50: afbeelding
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
Het kan natuurlijk niet dat er nooit iemand komt om het tankstation te onderhouden. Er zijn dan ook facilitaire beheerders die dit verzorgen. Zo worden door ContrAll vanuit het kantoor in Apeldoorn onder meer onbemande tankstations gemonitord. Zij zorgen ervoor dat de locaties schoongemaakt worden, het groen onderhouden, alarmen nagelopen, storingen opgelost en klachten van klanten afgehandeld. Tot hun zogeheten housekeeping behoren de reiniging en afvalverwerking.
Amadea
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing