Waarom is het stroomnet nog niet opgewaardeerd?
Jarenlang heeft de overheid subsidies gegeven voor het plaatsen van allerlei verduurzamingen waaronder zonne-energie gerelateerde apparatuur. Het beste voorbeeld daarvan is zonnepanelen.
Deze zijn handig omdat je daardoor je stroomverbruik aanzienlijk naar beneden kan brengen. Het salderen daarvan maakte het nog aantrekkelijker (de koper had immers ook een behoorlijke investering gedaan).
Echter, op dit moment worden mensen met zonnepanelen (als je er meer dan ca 6 hebt liggen) uitgesloten van allerlei zaken, onder andere omdat het energienet overbelast raakt.
Maar waarom is in al die jaren het net niet zodanig opgewaardeerd dat het niet meer overbelast zou raken? Energiemaatschappijen geven aan dat dit heel duur is, maar kosten of niet, we (en zeker ze) wisten dat dit problemen ging opleveren. Daarbij wordt er ook belasting over de energie betaald (tot voor kort betaalde ik ruim 3x zoveel voor de belasting als voor de energie zelf). Er wordt een extra inhouding gedaan (ODE) voor de verduurzaming (zit per 01 jan 2023 zelfs gewoon in het belastingtarief!). Maar structurele aanpassingen die als basis dienen, zijn kennelijk niet gedaan. Hoe komt dat?
Het zijn de netbeheerders die moeten zorgen voor dikkere kabels onder de grond, en daar zijn ze druk mee bezig. De vraag naar dikkere kabels is groter dan wat de netbeheerders kunnen aanbieden, vandaar dat het links en rechts wat stagneert.
Ze hadden er al lang mee bezig moeten zijn. Dit komt niet uit de lucht vallen. Het stagneert niet wat. Het loopt volledig mis. Op de lange termijn zal je daar inderdaad niets van merken. @Inekez1
Dit gaat inderdaad om lange termijn planning. De oorlog in Oekraïne is pas 3 jaar geleden. De planning van verduurzaming is al ca 20 jaar bezig waardoor plannen van daadwerkelijk vernieuwing al minstens 10 jaar geleden hadden kunnen starten. 10 jaar is ook kort, maar om te zeggen dat ze pas na de realisatie van de oorlog in Oekraïne dachten "goh, gaat toch sneller dan verwacht" is eigenlijk een typisch gevalletje van MOAF. Ander woord, grof mismanagement. Maar ja, als ze nu gaan beginnen met dit soort dingen te gaan doen (of de laatste 5 a 10 jaar echt er mee bezig zijn), gaat het nog wel 20 jaar duren voordat het begin is gemaakt. Ik word hier inderdaad wel wat sarcastisch van ja.
https://tweakers.net/nieuws/201858/acm-bood-onvoldoende-ruimte-voor-investeringen-in-elektriciteitsnet.html
Er zit natuurlijk wel een hoop bureaucratie aan. Dat blijkt ook uit de link die ik hierboven gaf. Maar het gaat niet om grote hoeveelheden grond die extra gebruikt moeten / hoeven te worden. Of mis ik iets essentieels hier?
https://www.hoogspanningsnet.com/over-hoogspanningsmasten/luchtlijnen-grondkabels/kan-alles-niet-ondergronds/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.