Is een zorgverlener verplicht van te voren te melden dat er kosten buitenvergoeding worden gemaakt?
Bv bij een diëtist. Stel je krijgt 3 uren per jaar uit de basis verzekering. (Niet aanvullend verz).
Zij wisten dat ik zelf niet kan betalen. Dus gestopt en afgesproken dit jaar weer te starten met de nieuwe 3 uren voor 2023.
Nou krijg ik een extra rekening buiten mijn vergoeding (nog van november 2022) voor een telefonisch/mail telefonisch/mailconsult. (Gedeclareerd als code 6005). Die datum heeft de diëtist geen contact gehad met de zorgverzekeraar, dat heb ik gecheckt. Wel heb ik zelf die datum een nieuwe brief aangevraagd die kwijt was door bewind.
Die datum van de zogenaamde gemaakte kosten heb ik wel mail contact gehad 1 verstuurd en 1 antwoord ontvangen van diëtist.
Ik heb een mail gestuurd met de vraag waar die kosten precies van zijn. Die lezen ze morgen denk ik.
Is een zorgverlener verplicht van te voren te melden dat er kosten buiten de vergoeding worden gemaakt? Zeker als er al afgesproken was dat het even stopt.
Het enige wat ik en de zorgverzekeraar kunnen bedenken is dat de diëtist geld vraagt voor dat ene over en weer mailtje. Wat overigens wel mag zei de zorgverzekeraar maar het echt heel erg flauw is en zij het zeer zelden mee maken.
Het opzoeken van die 'brief die kwijt was door bewind' kost de diëtiste dus wel extra tijd. En vergis je niet in de kosten; een euro per minuut is realistisch.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.