Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe divers is de groep eigenlijk die "de mening van nederland" vertegenwoordigd bij onderzoeksburos?

Ik hoor en lees veel dingen op t nieuws en tv als "volgens 70% van de Nederlanders..."
Dan gaat t over politieke vraagstukken, informatieve programma's, maatschappelijke zaken enz.
Maar wie vullen dat in, nemen deel aan die onderzoeken? Ik kan me best voorstellen -zonder iemand te willen beledigen hoor- dat t veel mensen zonder erg drukke baan zijn, vaak autochtoon of mensen die enquetes invullen omdat er punten of geld mee te verdienen zijn.
Is t wel een gemeleerde groep met echte mening? Ik vraag t me af omdat de uitkomsten me soms erg verbazen als ik t vergelijk met de mening van velen in mijn netwerk..

2 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Een goed onderzoeksbureau stuurt de enquêtes naar een representatieve groep Nederlanders.
Dus als bijvoorbeeld de groep ‘werklozen’ in hun bestand groot is, krijgt toch slechts een deel van hen een uitnodiging deel te nemen. Er wordt ook voor gezorgd dat bijvoorbeeld ‘millennials‘, ‘gepensioneerden’, ‘hoger opgeleiden’ niet over- of ondervertegenwoordigd zijn.
SimonV
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing