Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is definitie van een 'familiedrama'? Wordt het niet te vaak onnodig toegepast in krantenkoppen?

Als het alleen een echtpaar betreft is het dan ook een familiedrama?

14 jaar geleden
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De definitie van een familiedrama is dat het een drama betreft (ernstige, treurige gebeurtenis) waarbij een (hele) familie in de breedste zin van het woord betrokken is.

Dat kan dus een vader zijn die zijn kinderen en vrouw doodt, maar ook een gezin waarvan de meeste leden omkomen bij een ongeval.

Bij alleen een echtpaar zullen we inderdaad niet snel spreken van een familiedrama ; dan spreken we eerder van bijvoorbeeld een echtelijke ruzie of een crime passionel. Zijn er echter kinderen bij betrokken, dan wordt het wel weer een drama natuurlijk.

Het geval van het lijk met de broers en zussen vind ik een beetje twijfelachtig ; het is wel een familie natuurlijk waarbinnen zich een drama heeft afgespeeld, maar het hangt sterk van de rol en de onderlinge afhankelijkheid van de overige gezinsleden van elkaar af. Ook vraag ik me af of je echt kunt spreken van een drama, omdat ze natuurlij kwel al vier jaar gewoon hun leventje verder hebben geleid, zonder ernstige (blijkbare) nadelen. Ik zou eerder spreken van een familiegeheim ofzo.

Maar de media plakt wel eens ergens ongepast een woord aan vast. Zo wordt 'ramp' ook nogal snel gebruikt voor iets dat nauwelijks meer dan een drama is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Definitie weet Ik niet zo gauw maar dat er vijf broers en zussen in een huis wonen en een van hen al 4 jaar dood op bed ligt vind Ik een familiedrama...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodra mensen een gezamenlijke huishouding voeren, spreekt men van een familiare band, dus ook een familie drama.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er meerdere mensen in een klap dood gaan in een familie,dan is dat echt een drama voor de nabestaande.En dat zou ik toch een familiedrama noemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding