Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ziet een gevangenisstraf van 18 maanden eruit?

Mijn man is veroordeeld tot 18 maanden celstraf. Hij is inmiddels een aantal weken geleden opgehaald en geplaatst in het detentiecentrum in Alphen a/d Rijn. Hier mag hij (naar eigen zeggen) maximaal 53 dagen verblijven tot hij overgeplaatst wordt naar een ‘echte’ gevangenis.
Hij heeft de reflectortest gemaakt en een paar dagen later kreeg hij de oproep om deel te nemen naar aan de cursus Kies voor Verandering. Hij zegt dat als hij deze succesvol afrondt, hij misschien een ED kan krijgen of naar een zbbi mag gaan. Echter, als ik onderzoek verricht op internet kan ik maar weinig vinden. Hij heeft namelijk niet een bijzonder lange straf en ik kan alleen maar informatie vinden over langere strafmaten. Bijvoorbeeld dat je recht heb op elektronisch toezicht tijdens de laatste 18 maanden van je gevangenisstraf. Daarnaast kan hij al 1/3 van zijn straf afhalen dus moet hij een jaar zitten. Kan iemand mij vertellen (wellicht uit ervaring) wanneer ik mijn man weer thuis verwachten? Wellicht in het weekend? Het voelt zo machteloos om aan deze kant te zitten.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Hoe een gevangenisstraf van 18 maanden eruit ziet kan alleen in zijn algemeenheid worden beantwoord. Ik weet niet of er bijzondere omstandigheden of eisen genoemd zijn in de uitspraak.
Met de inwerkingtreding van de Wet voorwaardelijke invrijheidsstelling (Wet v.i.) wordt bepaald dat gedetineerden alleen nog onder voorwaarden in aanmerking komen voor vervroegde invrijheidstelling. Het gaat dan om uitspraken van minimaal één jaar gevangenisstraf. De gedetineerde moet bij een opgelegde straf van minimaal één jaar en maximaal twee jaar ná het eerste jaar nog minstens eenderde van de straf uitzitten. Personen die een maatregel hebben gekregen komen niet in aanmerking voor vervroegde invreiheidstelling (v.i.).
Echtgenoot van Vraagbaak is veroordeeld tot 18 maanden gevangenisstraf. Moet na de eerste 12 maanden nog 1/3 deel van zes maanden uitzitten. Dus na 14 maanden kan de man van Vraagbaak met v.i.
./. vervroegde invreiheidstelling (v.i.) moet zijn vervroegde invrijheidstelling (v.i.)
https://www.om.nl/@105257/aanwijzing/
Zie onder punt 2. Toepassingsbereik
Aanwijzing voorwaardelijke invrijheidstelling Geldend van 01-03-2019 t/m heden
https://wetten.overheid.nl/BWBR0041949/2019-03-01#Circulaire.divisie_2_Circulaire.divisie2_Tekst
Een bijzondere vorm van extramurale detentie is het Penitentiair Programma. Dit programma is bedoeld voor gedetineerden met een onvoorwaardelijke straf van minstens zes maanden. Zij kunnen in de laatste fase van hun detentie met elektronische bewaking buiten de muren van de gevangenis hun leven weer op de rails zetten. Het programma richt zich op de combinatie van werk, opleiding en andere bezigheden
Tijdens het penitentiair programma verblijft de gedetineerde met behulp van elektronisch toezicht (ET) thuis en volgt tegelijkertijd een verplicht arbeids- of scholingsprogramma. In deze periode staat de gedetineerde onder toezicht van de reclassering.
Let op: het gaat om ET (elektronisch toezicht) is niet gelijk aan ED (elektronische detentie)
Toegevoegd op 02 februari 2020 15:52: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing