Kun je je inschrijven bij een nieuwe huisarts zonder medisch dossier?
En wat is dan een goede reden om op te geven? Ik wil verkassen maar zit met veel fouten in dossier die ik er niet uitkrijg vis normale versoeken aan huisarts.
Hier zou ik open kaart spelen; je vertrouwensband met je huidige huisarts is verbroken, je wil een frisse start maken, en daar hoort bij dat je ook het dossier niet mee wil nemen. Je kunt overwegen om een integraal afschrift van je dossier op te vragen, en zelf alleen die onderdelen door te geven die je correct/relevant acht (bv door in jouw ogen foutieve delen zwart te maken).
Er bestaat een recht op verbetering. U kunt uw huisarts vragen de gegevens te verbeteren. Een verzoek tot verbetering doet u schriftelijk. De huisarts moet binnen vier weken antwoorden of hij aan uw verzoek kan voldoen. Wil hij geen hij geen wijzigingen aanbrengen in uw dossier moet hij duidelijk aangeven waarom hij dit niet zal doen. Als hij aan uw verzoek tegemoet komt, moet hij dit zo spoedig mogelijk in het dossier aanbrengen.
https://www.patientenfederatie.nl/Documenten/producten/informatiekaart/medisch_dossier_54-2.pdf
zie pagina 4 en verder
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.