Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kost het de verantwoordelijke nabestaanden als de gemeente jou begraaft?

Stel je hebt geen kinderen, geen partner en ook geen uitvaartverzekering. Dat komt heel veel voor de laatste jaren las ik.
De gemeente zoekt dan iemand die aansprakelijk gesteld wordt voor de kosten, bv je broer, zus oid. Als je echt geen aansprakelijke nabestaande hebt betaald de staat/gemeente jouw crematie. Maar als er wel een familielid gevonden word die aansprakelijk gesteld kan worden voor die kosten, wat kost zoiets diegene dan?
En is er dan eventueel een mogelijkheid die kosten te weigeren?
Een aantal van mijn familieleden heeft ook geen uitvaartverzekering.
.
Ik zeg begraven maar je wordt dan gecremeerd dacht ik.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Stel: er zijn binnen de termijn dat iemand begraven of gecremeerd moet worden geen nabestaanden te vinden (of niemand neemt iniatief), er is geen uitvaartverzekering bij de overledene en de overledene had geen vermogen. Dan zal de gemeente contact opnemen met haar vaste contactadres voor dit soort situaties, een uitvaartondernemer. Dat zijn ondernemers en er zijn geen wettelijke tarieven. "Budgetuitvaarten" kosten nu tussen de eur 1200.- en eur 3800. Zeg gemiddeld eur 2500. In principe wordt die uitvaart zonder inspraak van eventuele nabestaanden uitgevoerd, zo eenvoudig mogelijk.

Daarna zal de gemeente toch proberen de kosten te verhalen op nabestaanden op wie wettelijk verhaald kan worden want een "gratis staatsbegrafenis" op kosten van de belastingbetaler is niet de bedoeling. Wil een nabestaande dit niet, dan zal hij ook de erfenis moeten weigeren.
Degene die de kosten van de uitvaart "voorschiet", kan ze proberen te verhalen op andere nabestaanden.
In de bron een voorbeeld van een procedure.
Correctie (zie tweede bron)
- verwerpen erfenis heeft geen gevolg voor betaalplicht uitvaart:
- niet alle gemeenten maken gebruik van het verhaalsrecht.
Computoon
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing