Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen de eerste en tweede generatie allochtonen op het gebied van hulpverlening?

Beetje vage vraag ja, maar ik kan hem niet verder specificeren :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bedoel je in de rol van hulpvrager of hulpbieder?
Er zijn namelijk veel allochtone hulpverleners ( en aanverwant) opgeleid, in de loop der jaren. Aanvankelijk (denk ik) voornamelijk om de eigen minderheidsgroepen te vertegenwoordigen, adviseren en begeleiden, maar dat is inmiddels wel enorm verbreed naar de maatschappij in het algemeen.
Kijk in de ziekenhuizen, jeugdhulpverlening, bij het buurtwerk..het aanbod van allochtone werkers in zorg en dienstverlening is heel groot. Een of twee generaties terug, was de allochtoon die je tegenkwam in een ziekenhuis, vrijwel altijd lid van de schoonmaakploeg. Momenteel vind je in deze categorie je tandarts, je apotheker, je chirurg, je psychiater, je advocaat, je burgemeester en vul maar in.
Op zich vind ik dat een lovenswaardige ontwikkeling, maar ik loop wel (te) vaak aan tegen lastige communicatie vanwege het niet geheel beheersen van de taal. Dat levert nog wel eens verwarring en onbegrip. Maar ik neem aan dat dit, nog wat generaties verder, vanzelf goedkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een belangrijk aspect van de hulpverlening is dat je een beetje weet over de achtergrond van de client, en zijn cultuur een beetje kent. (En dan ga ik gemakshalve even voorbij aan een eventueel, voor de hand liggend., taalprobleem).

Eerste generatie allochtonen zijn in het land van herkomst opgegroeid met de bijbehorende cultuur en alles wat daar bij hoort. Tweede generatie allochtonen zijn vaak al meer Nederlands, maar kunnen specifieke problemen hebben die veroorzaakt worden door het conflict tussen twee culturen. Bij derde generatie kun je eigenlijk al bijna uitgaan van 'nederlandse' kinderen, al hangt dat enigszins af van hoe streng / traditioneel de ouders waren.

Het verschil zit hem dus in de verschillende achtergrond, waarbij in iemands achtergrond / verleden vaak veel aanwijzingen te vinden zijn voor de huidige problemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding