Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waneer is iemand geen crimineel meer?

begint dat vanaf de eerste volgende dag dat besluit geen misdaden meer te plegen? want soms word iemand een crimineel genoemd terwijl die gene bijvoorbeeld al 5 jaar niks strafbaars meer heeft gedaan.

5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Er zijn geen vaste regels voor wanneer je geen crimineel meer bent. Dat hangt af van wat jouw criminele verleden is, dus wat voor misdaden jij in het verleden hebt begaan. Er zijn misdaden waarvan je nooit bevrijd raakt, zoals bijv. moord en kindermishandeling. Maar een klein vergrijpje waarvoor je je straf hebt uitgediend, zoals gebruik van niet toegestaan vuurwerk, of kleine winkeldiefstal, dat zijn dingen die na verloop van tijd geen belemmering meer zijn voor een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag). Ook hier speelt de aard van het gepleegde mee voor de tijd dat het blijft staan.
5 jaar geleden
Heel simpel, wikipedia omschrijft een crimineel als "Een crimineel is een misdadiger, dus iemand die zich aan een misdaad heeft schuldig gemaakt of dit pleegt te doen". Er staat "heeft schuldig gemaakt", dus ja een crimineel ben je voor de rest van je leven.
5 jaar geleden
Je bent crimineel als je een misdaad pleegt.
Pleeg je geen misdaden dan ben je geen crimineel.

Heb je in het verleden misdaden gepleegd dan heb je een crimineel verleden maar dat wil niet zeggen dat je nog steeds een crimineel bent.

Voorbeeld:
Ik was in het verleden timmerman maar nu loodgieter. Er zullen altijd mensen zijn die mij timmerman blijven noemen, maar dat ben ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing