Klopt het dat ouderen vaker slissen dan jongeren?
(Ik weet niet of 'slissen' het juiste woord is - ik bedoel het uitspreken van de 's' als 'sj'.)
Op mijn werk lopen veel oudere mannen rond. Eind 50, begin 60. Het valt me op dat onder hen veel meer slissen (in bovengenoemde betekenis) voorkomt dan onder andere collega's, of onder andere mensen die ik buiten het werk ken.
Met dat 'slissen' bedoel ik dat ze bijvoorbeeld het woord 'slissen' uitspreken als 'sjlisjen' (dus niet als 'fliffen').
Dat slissen is niet het gevolg van een accent. Bij Stephan Pos, uit de TV-serie 'Helemaal het Einde', hoor je ongeveer hetzelfde, maar bij hem heb ik de indruk dat het bij zijn (Amsjterdamsje?) accent hoort. Maar deze collega's spreken verder puur ABN.
Ik heb wel eens gedacht dat het komt doordat vroeger de gebitten niet zo keurig in het gelid werden geduwd door een orthodontist als nu, en dat ze daarom slissen. Maar zeker weten doe ik dat niet.
Dus feitelijk twee vragen:
-- Klopt het dat ouderen (ca. 60) vaker slissen dan jongeren?
-- Zo ja, wat is daarvan de oorzaak?
Maar ik ken ook een jonger persoon die een piercing in haar tong heeft gehad, en daardoor voorgoed is gaan slissen.
Ook kan het worden vastgezet met een soort plak dat de gebruiker elke dag kan aanbrengen waardoor het gebit ook vastzit.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.