Wat te doen tegen aanrakingen (NIET SEKSUEEL) van collega?
Ik heb op het werk een collega die heel handtastelijk is. Nogmaals niet in de zin van ongewenste seksuele intimiteiten.
Maar gewoon hand op de rug of schouder aanstoten en dergelijke. Maar op de een of andere manier kan ik dat van hem niet hebben. Ik weet niet waarom niet...
Ik gruwel ervan als hij mij aanraakt.
En ik heb dat vaker bij bepaalde personen. Het is dan nog niet eens dat ik die persoon niet mag. Want sommige zijn echt wel aardig. Maar ik wil gewoon niet dat ze mij aanraken.
Terwijl een ander of meerdere collega's dat wel mogen. Ik heb al een keer gevraagd of hij mij niet wilde aanraken (ik had expres gewacht totdat er niemand bij was om hem niet voor schut te zetten) en toen werd hij alsnog boos. "Ja maar Klaas mag het wel!" Van Klaas kan ik het hebben en van hem niet.
Echt geen idee waarom niet.
Maar hij blijft het doen.
Ligt het aan mij? Is dat raar dat ik dat niet wil, terwijl anderen het wel mogen?
Miet ik het maar laten of toch niet?
Toegevoegd na 1 minuut:
@moderators Ik heb als categorie "samenleving" gekozen. Wist niet welke categorie juist was.
Dat je het van Klaas wel kunt hebben, doet er niet toe.
Er is geen " recht" om jou te mogen aanraken.
Het is jouw recht om te voelen of het al dan niet onplezierig is.
a) dát hij dit doet
b) dat jij het niet wil. De enige manier is hem er op aan spreken. Dat hoef niet op een kwade toon. Spreek b.v. een bepaald gebaar af dat je kan gebruiken wanneer er anderen bij zijn. Dan hoef je hem niet openlijk voor schut te zetten. Dat hij wijst naar andere mensen die wél de vrijheid hebben jou aan te raken is vanuit zijn standpunt begrijpelijk, maar dat neemt niet weg dat het jouw keuze is wie je aan mag raken en wie niet. Begrijpelijk, maar evengoed jammer en pech voor hem !
Deze uitdrukking is een passage uit de roman Aus dem Leben eines Taugenichts (1826) van de Duitse schrijver Joseph Freiherr von Eichendorff, Neem deze hardleerse deugniet nog eenmaal apart en waarschuw hem dat je bij de eerstvolgende keer een rel schopt waar de honden geen brood van lusten.
Waarschuw ook je collega's dat dit je plan is als deze persoon zich in jouw kreukelzone begeeft.
Een andere tactiek die zeker óók zal werken. Het is maar net hoe de onderlinge verhoudingen zijn welke het beste is. Die van jou is in elk geval DUIDELIJK :-)
Je kunt hem ook met die tegenstrijdigheid confronteren. En ja, een volgende stap kan zijn een meer publieke berisping. Maar vaak zijn de verhoudingen dan al verder verstoord.
Je kunt ook aangeven (face to face) dat je het met je leidinggevende gaat bespreken. Wel vreemd overigens dat hij het nog steeds doet. Dan kan je m.i. niet meer spreken van vriendschappelijk/collegiaal.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.