Is Indiaan (Native American) een ras of een cultuur, en is iemand opzettelijk een Indiaan noemen racisme?
Ik heb lang donker haar en scherpe gezicht lijnen, van oorsprong ben ik Indonesisch, nu geef ik toe dat mijn uiterlijk erg veel weg heeft van castleden in de film:"Crooked Arrows".
Nu werd ik laatst aangesproken door onbekende die het gesprek begon met:"Jij lijkt echt op een Indiaan". Mijn reactie was hier helaas snel gemaakt en zonder er goed over na te denken en luide: "Dit is volgens mij lichtelijk racistisch".
Hierna volgden een korte woorden wisseling waarin ik uitleg gaf wat mijn afkomst is en het persoon zei ondanks deze informatie herhaaldelijk:"Indianen zijn slechts een cultuur", "Ik wou alleen zeggen dat je eruitziet als een Indiaan" en "Ik zeg alleen dat je een grote Indiaan bent".
Mijn werkvloer is in de detailhandel en bevind me vaak tussen klanten, een aantal van deze klanten die ik persoonlijk niet ken spreken me aan met stereotypen van Native Americans: "How", "Ugh" en "Chief".
Vallen dit soort opmerkingen onder racisme, is dit stereotypering of heeft dit een andere benaming?