Hoe kan het dat sommige mensen een ziekte 'minder erg' vinden, als het niet een kanker soort is?
Een vriend van me zit in de medische molen. Er zijn nog 2 ziektes die het kunnen zijn, een type kanker, en een type bloedziekte. Beide ziektes zijn qua prognose even slecht, en de pijn en andere symptomen die erbij horen ook. Ook de type behandeling die ervoor gedaan wordt, is even erg en intensief.
hij vertelde dit laatst, in mijn bijzijn, tegen een bekende die vroeg hoe de stand van zaken nu was. Meteen was de reactie: we gaan er gewoon van uit dat je geen kanker hebt, hopelijk heb je de bloedziekte dan.
Dit is een letterlijke quote. Er zijn ook anderen die zo reageren, ook al vertel je ze (hij is overal heel open over) dat het eigenlijk niet beter of slechter is als je de een of ander hebt. En dan toch: "jaa, maar alles beter dan kanker toch".
Ik vraag me gewoon af waarom dit zo is; zal het zijn omdat kanker veel vaker voorkomt (dit type dan niet, maar kanker in het algemeen wel) en dat mensen het vaak van dichtbij hebben meegemaakt? Of misschien door iets anders? Ik persoonlijk snap dat echt niet, elke ernstige of minder ernstige ziekte is toch op zichzelf erg. Dat vergelijken vind ik erg vreemd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.