Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen ter dood veroordeelden geëuthanaseerd worden?

In Amerika wordt vaak gediscussieerd over de manier waarop de doodstraf wordt uitgevoerd. Vrijwel iedereen vindt dat de veroordeelde niet onnodig mag lijden. De straf mag alleen het beëindigen van het leven van de veroordeelde inhouden.

In Nederland kennen we het begrip euthanasie; de goede dood. Ik vraag me nu af waarom dat in Amerika niet bij veroordeelden wordt toegepast. Of is “de goede dood” in werkelijkheid niet zo mild als men ons wil doen geloven en lijkt het alleen maar mild omdat de patiënt dan niet meer in staat is zijn lijden tot uitdrukking te brengen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Deels.

De betekenis van euthanasie dat wij hier hanteren is:
''het op hun eigen verzoek bespoedigen van de dood of ter dood brengen van hevig lijdende, ongeneeslijke zieken''.

Op die manier kan een tot de dood veroordeelde geen euthanasie krijgen, omdat het niet op eigen verzoek wordt ingediend. Zij hebben al de doodstraf dus zullen ze die moeten afwachten.

Ik zei deels omdat een tot de dood veroordeelde in de meeste staten van Amerika een dodelijke injectie krijgt, wat hetzelfde is als tijdens euthanasie. In weze kan het dus wel, maar dit gebeurt dan gewoon niet op eigen verzoek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of je het weet maar buiten de staten Montana, Oregon en Washington. Is euthanasie in Amerika verboden dit doordat er vele gelovigen zijn bv christenen en in hun geloof is euthanasie verboden "men mag geen einde maken aan het leven dat God je gegeven heeft " mss de reden dat ze dit ook niet toepassen jij de doodstraf .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing