ik ben van adel maar wat kan ik ermee doen?
10.7K
10.7K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welhooggeboren Heer Baron van Hoensbroeck.
Adel verplicht.
Een van de verplichtingen van edellieden is het voorbereiden van de nazaten op hun taak in de samenleving.
Het lijkt erop dat je ouders deze taak verzaakt hebben.
Maar voor de voor- en nadelen van een adelijke titel ( en ervaring ) kun je het best terecht bij je eigen familie .
Een van de verplichtingen van edellieden is het voorbereiden van de nazaten op hun taak in de samenleving.
Het lijkt erop dat je ouders deze taak verzaakt hebben.
Maar voor de voor- en nadelen van een adelijke titel ( en ervaring ) kun je het best terecht bij je eigen familie .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ligt er ook aan waar je bent of werkt. In Nederland zal een adellijke titel je niet of weinig van meerwaarde kunnen zijn, nu het algemene credo luidt dat alle mensen aan elkaar gelijk zijn. Zoals Jodokus ook zegt, NL let meer op wat je doet. Zelfs de zonen van prinses Margriet (o.a. Maurits en Pieter-Christiaan) doen alle mogelijke moeite om zich niet op hun prins-zijn te laten voorstaan.
In het buitenland schat ik dat een adellijke titel hoger wordt aangeslagen. Bijv. Spanje is een land waar dit van oudsher speelde. Maar ook in Arabische landen is afkomst toch (nog steeds) een factor van grote betekenis; denk aan de sterk ontwikkelde familie-eer. Dan kan een belangrijke naam een paar deuren extra openen.
In het buitenland schat ik dat een adellijke titel hoger wordt aangeslagen. Bijv. Spanje is een land waar dit van oudsher speelde. Maar ook in Arabische landen is afkomst toch (nog steeds) een factor van grote betekenis; denk aan de sterk ontwikkelde familie-eer. Dan kan een belangrijke naam een paar deuren extra openen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De echte Nederlandse adel weet wel dat de titel voordelen oplevert. De adeldom heeft een groot "ons kent ons" gehalte.Het kan het een wereld van verschil opleveren of je gewoon Dennis van Hoen heet of Dennis graaf van Hoen of Dennis baron van Hoen.
De titels altijd met een kleine letter, het zijn geen voornamen maar titels.
Bij officiële gelegenheden weet iedereen precies de protocollaire volgorde. Dat men vaak in het openbaar de titel niet noemt is omdat in Nederland nu eenmaal geldt: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Het verbaast mij daarom ook niet dat vragensteller het onderwerp van spot wordt en dat is nu juist wat personen met een (adellijke) titel willen vermijden.
De titels altijd met een kleine letter, het zijn geen voornamen maar titels.
Bij officiële gelegenheden weet iedereen precies de protocollaire volgorde. Dat men vaak in het openbaar de titel niet noemt is omdat in Nederland nu eenmaal geldt: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Het verbaast mij daarom ook niet dat vragensteller het onderwerp van spot wordt en dat is nu juist wat personen met een (adellijke) titel willen vermijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hear Hear Joan!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat velen niet weten is dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens In de uitspraak van 18 mei 1999 heeft bepaald dat de Nederlandse adellijke titel onderdeel uitmaakt van de achternaam (Application no. 45908/99, 18 mei 1999/zaak Wolff Metternich), Under the relevant provisions of Dutch law governing names, noble titles and predicates form a part of a noble person’s family name.
Bij ondertekening van brieven aan instanties (dus ook bij een sollicitatiebrief en CV) dient men niet alleen de naam maar ook de titel te vermelden.
Bij ondertekening van brieven aan instanties (dus ook bij een sollicitatiebrief en CV) dient men niet alleen de naam maar ook de titel te vermelden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.