Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de consequentie als je betrapt wordt op roken in je hotelkamer in een hotel waar dit niet mag?

Wat kan de consequentie zijn als je daar wel rookt?
Kan me niet voorstellen wat er gebeurt als je betrapt wordt; al dan niet voor het uitchecken.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb de vraag expres gesteld zoals boven.
Vanavond 22/10 zag ik een reportage over het beste (?) hotel van Nederland -Amstel Hotel- in Amsterdam. Hier was sprake van een gast die gerookt had in de kamer, er werd niets over maatregelen verteld, vandaar dat ik nieuwsgierig was hoe dit zou gaan. Overigens zijn er in het buitenland nog genoeg hotels waar wel gerookt mag worden en toch ook in Nederland begrijp ik. http://www.smokers-united.com/?ln=nl

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Met de invoering van het algemene verbod op roken in de horeca ziet men in elk hotel bordjes en aanwijzingen op de kamers die het rookverbod aangeven. Veel hotelhouders zullen de overtreders streng aanpakken aangezien zij zelf ook een boete riskeren bij het constateren van een overtreding van het rookverbod, die kan oplopen tot € 2500,--.
Indien de hotelhouder bij controle op het rookverbod een boete opgelegd krijgt, kan deze verhaald worden op de overtreder.
De consequentie voor roken op plaatsen in een hotel waar dat niet mag is dat de kosten die gemaakt worden voor het schoonmaken, stomen of wassen van de gordijnen en rookvrij maken van de ruimte verhaald zullen worden op de overtreder. Deze bedragen dienen vermeld te worden in de Algemene Informatie die op iedere kamer aanwezig moet zijn. Iedere gast wordt dus geacht bekend te zijn met de eventuele te nemen maatregelen. Het feit dat de gast de kamer accepteert, houdt automatisch in dat hij ook de huisregels accepteert.

Als een hotelhouder de mogelijkheid wil scheppen om de kosten te verhalen op de overtreder van het rookverbod, moeten er enkele zaken reeds geregeld zijn:
er dient in de huisregels van het hotel vermeld te staan dat er een rookverbod geldt én dat een eventuele boete voor rekening van de roker komt;
het moet kenbaar gemaakt worden aan de gast bijvoorbeeld met de eerder genoemde bordjes en aanwijzingen waar niet gerookt mag worden;
welke kosten er voor schoonmaak zullen zijn.

De overtreder moet schriftelijk aansprakelijk gesteld worden. Als het adres van de overtreder bij het hotel bekend is kan het nog achteraf als de klant het hotel al heeft verlaten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan is de kans groot dat je het hotel uit gezet wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sommige hotels zullen dan een boete geven:

http://www.missethoreca.nl/hotel/nieuws/2012/4/boete-voor-rokende-gast-movenpick-101115117

Toegevoegd na 14 uur:
Verdergaande op je toevoeging.

Als er een door de hotelhouder is bepaald dat er op de hotelkamers niet gerookt mag worden, moet dit duidelijk gecommuniceerd worden met de gast. Als dit niet gedaan wordt kan je het de gast ook niet kwalijk nemen dat deze dat niet weet. Immers het rookverbod valt niet onder het wettelijke rookverbod, zoals dat in de lobby of het restaurant van het hotel wel geldt.

Als de hotelhouder dan alsnog probeert een boete op te leggen (dus zonder duidelijke waarschuwing), zal de hotelhouder weinig hebben om op te staan in een rechtszaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing