Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er met het kind bij een alleenstaande moeder die de gevangenis in moet?

M'n schoonzusje heeft er weer een potje van gemaakt en kruipt een keer NIET door de oog van een naald. Ze heeft een strafblad, maar nu is ze woensdag ochtend opgepakt en moet voorlopig in voorarrest. Nu is de vraag wat er gebeurt met haar zoontje van 4,5 jaar?

Hij zit nu bij 'oma' thuis, maandag bij ons, dinsdag bij de andere zus, etcetera etcetera..

Moet jeugdzorg ingeschakeld worden? Kinderbescherming? Wordt dit automatisch gedaan? Of helemaal niets?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dat wordt van geval tot geval bekeken, maar in elk geval wordt er alles aan gedaan moeders zo veel mogelijk een rol te laten spelen in het leven van hun kinderen, vooral met het oog op gedragsproblemen in de toekomst. Hierbij wordt overigens primair uitgegaan van het belang van het KIND, niet van de moeder.

Soms is opvang thuis mogelijk of bij andere familieleden, soms moet er een andere plaats worden gezocht (pleeggezin bijvoorbeeld). De instantie die zich hiermee bezig houdt is de DJI ; Dienst Justitiele Inrichtingen.

Ik kan niet vinden of dat ook al in gang gezet wordt in het geval van voorarrest ; zolang dat nog mogelijk is lijkt echter opvang in directe (familie)kring me wel het meest wenselijk.

Veel informatie vind je in de link.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt natuurlijk ALTIJD zelf Jeugdzorg inschakelen om te zien of je gezamenlijk tot een goede oplossing kunt komen, want heen-en-weer schuiven in een periode die voor het kind toch al stressvol kan zijn, lijkt me zeker niet optimaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing