Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom roddelen zelfs je "beste" vrienden over je.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pff.. ik wou dat roddelen niet bestond. Zelf roddel ik. ><'
Maar ik wil het niet meer doen. Ik heb nu besloten om van mijn vrienden te houden <3 (en dat meen ik echt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xx wat een volwassen instelling! Dikke pluim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een soortgelijke vraag had ik ook gesteld, ben erg benieuwd naar de antwoorden! Goede vraag!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (12)

Omdat het dan geen `beste` vrienden zijn maar helemaal geen vrienden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies vahel. Op goeie vrienden moet je 'blind kunnen varen.' En als ze over je roddelen verdiene ze dit predicaat niet. Kort maar bondig antwoord. +1
Roddelen heeft een functie
Dat medewerkers op deze manier met elkaar spreken is trouwens niet voor niets. Roddelen heeft namelijk een bepaalde functie. Het maakt de verhoudingen in het team duidelijk en geeft de medewerkers de gelegenheid om hun eigen mening over derden, te toetsen aan die van de anderen. Op zich is deze communicatie binnen een team dus normaal en gezond. Als u meent dat er nooit over u gesproken wordt als u er niet bij bent, zou u zich misschien pas écht zorgen moeten maken.

Roddeltypes
Toch kan roddelen ook zeer negatieve effecten te weeg brengen. Het hangt er sterk vanaf hóe uw medewerkers precies over elkaar spreken. Om u zich daar beter van bewust te zijn, dient u de volgende roddeltypes in uw team leren onderscheiden:
De kwebbelaar
De sensatiebeluste
De manipulant
De flapuit
De klikker
De branieschopper
De kwaadspreker
De snuffelaar
De verzamelaar
De opschepper
De stille genieter
De humorist
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent de bron ''vergeten'' http://www.saman.nu/Default.aspx?p=25
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks vahel,plus 1 voor je antwoord hierboven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij dan ook een +1 =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi ik wilde ook net de intrigerende bron vragen, tx vahel
Omdat er helemaal niks mis is met roddelen. Als er helemaal niet meer over je gesproken wordt - dan moet je je zorgen gaan maken.

Wanneer er op een negatieve manier over je geroddeld wordt, is men de kleine irritaties aan het verwerken. Deze kunnen beter uitgesproken en verwerkt worden, dan opgepot totdat ze uit de hand lopen. Dit doen als het onderwerp zelf niet in de buurt is, gaat nu eenmaal vrijer - mede omdat men anders het risico loopt dat het onderwerp de verwerking van kleine frustraties gaat zien als een persoonlijke aanval.

Toegevoegd na 2 minuten:
De mens is een sociaal dier. Communicatie is een belangrijke manier waarop onze samenleving in elkaar steekt.

Als niemand ooit negatieve dingen meldt, is dat een teken dat mensen niet langer het vertrouwen hebben in de samenleving om negatieve dingen aan te kaarten. Ook dan heb je een groter probleem, dan wanneer er een beetje geroddeld wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze niet onvoorwaardelijk van je houden. Omdat er misschien toch een gevoel van afgunst is over iets wat jij hebt (mooie vrouw/man, auto, huis, salaris) of kunt (talent, vaardigheid). Omdat jij misschien van iemand anders meer aandacht krijgt dan zij van die persoon krijgen. Er zijn vast nog wel meer redenen te bedenken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een roddel, praatje, verhaal of gewoon over je babbelen. In goede zinnen of ietswat negatief. Het gaat erom dat je meetelt. Je bent belangrijk en interessant genoeg om over te praten. Niet verkeerd. Dat heb je in een samenleving. Dat zorgt voor een algemene controllerende houding op elkaar. Maar ook interesse, waarbij meningen worden gedeeld. Heel gezond. Soms kan niet niet leuk zijn, dan werkt het storend. Ach het is maar tijdelijk, laat ze. Ertegenin gaan maakt verdacht. Wie weet is dat de bedoeling ervan? Nu aan jou..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roddelen is toch altijd een uiting van kennis van eigen onkunde. Dus heb je best kans dat deze vrienden heel erg tegen je opkijken en je een beetje zwart maken, om weer op jouw level te kunnen komen.

Alles beetje positief bekijken he ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou er zijn al paar redenen:
-Jaloezie, daarna wordt het nog erger
-Sommige die lopen gewoon mee, en roddel zelf wel maar eigenlijk willen ze het niet.
-Haten, niet mogen.
-Ze hebben niks te doen, daarom gaan ze roddelen.
-Bij sommige kunnen het eruit floepen.

Maar jah,, mensen zijn eenmaal zo...
Nou ja, het meeste wat ik hier op heb geschreven, zijn dingen die ik al ervaren heb. En ik heb best spijt dat ik ging roddelen. =(

En misschien is jou beste vrienden niet je beste.
Maar het kan ook zijn dat ze gewoon meelopen ofzo.. Dat ze hun eigen mening niet durft te zeggen?

Toegevoegd na 10 uur:
Sorry voor mijn taal gebrek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt maar zelden voor dat mensen aperte onwaarheden met elkaar over jou gaan zitten uitwisselen.

En zeker vrienden of goede bekenden zullen dat niet doen.
Wel praten we met elkaar over elkaar.
Niet benauwd zijn, en ook lekker praten over anderen. Maar wel in het goede, dan is er nog genoeg te bespreken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vrienden roddelen niet over elkaar. Zeker beste vrienden niet. Sterker nog; Je kan iets geen vriendschap noemen als er geroddeld wordt.
Dat wil niet zeggen dat je nooit iets over elkaar mag zeggen wat je bijvoorbeeld niet leuk vindt van de ander, maar spreek degene daar dan rechtstreeks op aan.
Een goede vriendschap is gebaseerd op vertrouwen, waarbij openheid naar elkaar heel belangrijk is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat roddelen over elkaar eenmaal een gewoonte is geworden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over een ander spreken als hij er niet bij is, is niet hetzelfde als roddelen. Als ik o\ver personen praat wanneer ze er niet bij zijn dan is dat meestal om mijn idee te staven aan een ander. Ik zal dan geen namen noemen maar bijvoorbeeld de situatie waarbij ik dan de rollen omdraai en als de ander dan zegt dat hij gelijk heeft , weet ik voldoende (meestal wel bij meerdere en niet 1 persoon. De ander zal ik dan achteraf vetellen hoe en wat.
Maar stiekum achter iemads rug praten om hem er slechter en jezelf beter avanaf te laten komen is roddelen en is min.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
andermans problemen ed zijn lekker veilig dan hoef je nooit een spiegel voor te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: