Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom vragen ze bij de apotheek je gegevens als je vrij verkrijgbare medicijnen koopt?

Tegenwoordig vragen ze bij de apotheek je naam en geboorte datum als je vrij verkrijgbare medicijnen koopt zoals Ibuprofen of maagtabletten. Waarom is dat en is het verplicht je gegevens dan te geven? Het zijn dingen die gewoon zonder recept te verkrijgen zijn. Ik koop de Ibuprofen al bij de drogist of supermarkt en de maagtabletten dan maar via internet straks. Ik vind het vervelend dat alles genoteerd word zonder dat het in mijn ogen een reden heeft.
Het zal zijn om te zien of je geen andere medicijnen gebruikt die een wisselwerking kunnen hebben. Maar ik gebruik niets en zeg dat dan ook.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je bent niet verplicht hierop antwoord te geven.
Maar je geeft zelf het antwoord al: "Het zal zijn om te zien of je geen andere medicijnen gebruikt die een wisselwerking kunnen hebben. Maar ik gebruik niets en zeg dat dan ook."

Ook al gebruik je nu niets: als je straks wel een middel op recept krijgt, kan de apotheek direct controleren of de medicijnen die je nu gebruikt een wisselwerking kunnen hebben.
SimonV
8 jaar geleden
Omdat OOK vrij verkrijgbare medicijnen interactie kunnen hebben met de medicijnen die je gebruikt, of bij bepaalde aandoeningen.
Iemand die bekend is met hartklachten bijvoorbeeld, of stollingsproblemen, doet er goed aan niet zonder meer aspirine te gebruiken, en wie bepaalde medicijnen voor zijn maag slikt, neemt liever geen ibuprofen.
Zelfs met simpele dingen als neusdruppels en hoestdrank moet je rekening houden als je bijvoorbeeld een hoge bloeddruk hebt.

Vrij verkrijgbare medicijnen zijn niet per definitie ongevaarlijk of zonder bijwerkingen. Daarom kan het zeker geen kwaad te "dubbelchecken" met eventuele aandoeningen en medicijngebruik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is het wel typisch Nederlands, en iets dat maakt dat een bezoekje aan de apotheek in Nederland een ware tijdrovende uitputtingsslag kan zijn.

In Duitsland bijvoorbeeld wordt je gewoon geacht zelf de bijsluiter te lezen, al kan de apotheek je op verzoek wel adviseren. Zelfs voor chronisch medicijngebruik op recept wordt niets bijgehoudenin de computer ; dat is het werk van de huisarts. En je kunt inderdaad ook buiten de apotheek om vrij verkrijgbare medicijnen krijgen (wat dan in Duitsland weer niet kan).

Apothekers in Nederland nemen daarin echter hun eigen verantwoordelijkheid / de verantwoordelijkheid van de patient over, vermoedelijk primair om zichzelf in te dekken ??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing