Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kat vangen om vergoeding te krijgen voor schade, mag dat?

Wij hebben last van een buurt kat welke telkens onze tuinset vervuild als ook de zandbak voor onze kleinkind.
Ik weet welke kat het is (komt telkens terug) en wil deze gaan vangen.
Vervolgens wil ik er een foto van maken en de eigenaar (geen idee wie dat is) via een lokale advertentie oproepen om hem te komen ophalen.
Maar dan wel tegen een vergoeding van de schade.
Mag dit?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er zitten wat haken en ogen aan. De eigenaren behoren er voor te zorgen dat de kat geen overlast veroorzaakt voor de buren. Mocht de eigenaar onbekend zijn dan mag de kat in de regel gevangen worden en naar het asiel gebracht worden. De dierenambulance bijvoorbeeld krijgt subsidie voor het ophalen van gevonden dieren. Zo lijkt mij dan ook dat het dier vangen en de eigenaar zoeken geen illegale actie kan zijn. Zodra de eigenaar is gevonden bent u wel verplicht de kat terug te geven.

Als u bewijs heeft van de kat die de spullen beschadigd en u heeft bewijs wie de eigenaren van de kat zijn (zoals een filmopname tijdens het teruggeven van de kat). Dan zit er niks anders op om de verzekering de rest van het werk te laten doen.

Toegevoegd na 1 uur:
Correctie: Niet alle dierenambulances krijgen subsidie en halen over het algemeen geen gevonden gezelschapsdieren op. Het asiel neemt gevonden gezelschapsdieren wel aan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, officieel mag dit niet. Je mag de kat verjagen, je mag er een foto van maken en proberen er achter te komen wie de eigenaar is, maar vangen en vasthouden voor losgeld, dat mag niet.
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing