Waarom gooien (veel) mensen hun opgebrande peuk en/of uitgekauwde kauwgom zomaar op straat terwijl er vaak een prullenbak vlakbij staat?
Pas geleden kwam ik op straat iemand tegen die, nadat hij zijn laatste trekje had genomen van zijn sigaret, de peuk gewoon op straat gooide. Ik sprak hem hier toen op aan en vroeg: "waarom doe je dat nou eigenlijk... de prullenbak staat 10 meter verderop". Toen was het antwoord: "ja, dat weet ik eigenlijk niet. Ik doe dat altijd".
Waarom doen mensen dat nou?
Is het gemakzucht... of arrogantie... of gebrek aan sociale controle... of misschien wel gewoonte?!
Ik denk zelf bijna dat het een gebrek aan intelligentie is! Dat mensen denken: "gooi maar op straat, dan ben ik er tenminste van af en is het mijn probleem niet meer".
Ik daag vooral rokers uit om mijn ongelijk te bewijzen.
Ik stel deze vraag niet uit boosheid of iets dergelijks maar uit pure nieuwsgierigheid, dus laten we onze reacties wel netjes houden.
p.s. Tuurlijk weet ik dat niet iedereen hetzelfde doet! Er zullen zeker mensen zijn die wel netjes de prullenbak opzoeken maar ik generaliseer nu even om de situatie aan te geven.
Toegevoegd na 2 uur:
Leuk om te zien dat er zoveel mensen reageren!
Ik wil graag op 1 argument dat gegeven word reageren.
Er wordt gemeldt dat er een kans is op brand als je een uitgemaakte sigaret in de prullenbak gooit...
Goed ben ik het mee eens... die kans is er inderdaad.
Maar is dat dan een reden om dat ding maar op straat neer te donderen? Ik kan wel een aantal oplossingen bedenken waarbij de kans op brand veel kleiner is en waarbij de sigaret niet op straat beland.
Denk bijvoorbeeld aan: -Gewoon een beetje extra moeite doen om de sigaret uit te krijgen. Je ziet vanzelf wel wanneer er geen brandgevaar meer is.
Daarna kan je:
-Het filter terugstoppen in een bakje of doosje dat je zelf mee hebt. Net zoals je in je auto ook een asbakje hebt.
-Het filter in een zakdoekje doen
-Gewoon even doorlopen naar een prullenbak. Tegen de tijd dat je daar bent is de sigaret wel uit.
-De meeste openbare prullenbakken zijn wel voorzien van een metalen beugel om omhulsel. Hierop kan je je sigaret ook heel mooi uitdrukken. Net zoals je in een asbak zou doen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.