Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gooien (veel) mensen hun opgebrande peuk en/of uitgekauwde kauwgom zomaar op straat terwijl er vaak een prullenbak vlakbij staat?

Pas geleden kwam ik op straat iemand tegen die, nadat hij zijn laatste trekje had genomen van zijn sigaret, de peuk gewoon op straat gooide. Ik sprak hem hier toen op aan en vroeg: "waarom doe je dat nou eigenlijk... de prullenbak staat 10 meter verderop". Toen was het antwoord: "ja, dat weet ik eigenlijk niet. Ik doe dat altijd".

Waarom doen mensen dat nou?
Is het gemakzucht... of arrogantie... of gebrek aan sociale controle... of misschien wel gewoonte?!

Ik denk zelf bijna dat het een gebrek aan intelligentie is! Dat mensen denken: "gooi maar op straat, dan ben ik er tenminste van af en is het mijn probleem niet meer".

Ik daag vooral rokers uit om mijn ongelijk te bewijzen.
Ik stel deze vraag niet uit boosheid of iets dergelijks maar uit pure nieuwsgierigheid, dus laten we onze reacties wel netjes houden.

p.s. Tuurlijk weet ik dat niet iedereen hetzelfde doet! Er zullen zeker mensen zijn die wel netjes de prullenbak opzoeken maar ik generaliseer nu even om de situatie aan te geven.

Toegevoegd na 2 uur:
Leuk om te zien dat er zoveel mensen reageren!
Ik wil graag op 1 argument dat gegeven word reageren.
Er wordt gemeldt dat er een kans is op brand als je een uitgemaakte sigaret in de prullenbak gooit...

Goed ben ik het mee eens... die kans is er inderdaad.
Maar is dat dan een reden om dat ding maar op straat neer te donderen? Ik kan wel een aantal oplossingen bedenken waarbij de kans op brand veel kleiner is en waarbij de sigaret niet op straat beland.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je een brandende peuk in de vuilnisbak gooit, gaat de vuilnisbak branden....misschien is het een idee, om op of aan die vuilnisbak een soort van asbak te maken, zodat rokende mensen hun sigaret daarin uit kunnen maken en ze niet meer op straat hoeven gooien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

het is gemakzucht en we doen het allemaal ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
peuken wegpieken doe ik ook altijd, ik rij geen auto dus mag ik voor de rest vrij veel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een sigaret die op of bijna op is in de prullenbak gooit kan het gaan smeulen en uiteindelijk een fikkie veroorzaken.
Uitmaken met je voet, dan oppakken en in de prullenbak gooien vinden mensen denk ik teveel werk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk uit laksheid, achteloosheid... Zo van:"Boeien"...
Ik zie dit ook heel vaak en ik erger me er ook aan want een peuk of zelfs kauwgom verteerd niet in de natuur...
Ik rook zelf ook, maar zal nooit mijn peuk op straat gooien, ik ga juist demonstratief naar een prullenbak als er zo'n rommelmaker in de buurt staat en als er geen prullenbak in de buurt is, 'bewaar' ik mijn peuk in het pakje of prop m in een zakdoekje... Niks geen moeite dus...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kauwgom begrijp ik helemaal niet want er staan prullenbakken genoeg...anders rol je hem maar in een papiertje...peuken rol je niet in een papiertje en er zijn ook geen asbakken op straat...
maak gewoon je peuk uit op de stenen en rol die in een papiertje...een paar meter verder staat wel een prullenbak waar je hem kwijt kunt!
ik erger me erg aan dat gedrag..het zit in de opvoeding volgens mij..ook al is het maar zo'n klein papiertje wen je kind eraan om dit in de zak te doen en thuis of ergens in een prullebak te gooien...blijft tot een bepaalde leeftijd in hun hoofd hangen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben van mening dat zelfs een uitgemaakte peuk een onaanvaardbaar risico van brand oplevert in de afvalbak. Dat probleem moet je namelijk niet onderschatten.

Als er op een gemiddelde prullenbak op straat een asbak was gemonteerd, zoals je die bij gebouwen ziet dan zou ik daar zeker mijn peuk in weggooien, maar in een normale afvalbak zal ik het dus niet doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt voor een niet roker asociaal gedrag maar voor een roker is het risico om de boel in de fik te steken erger dan voor asociaal aan te worden gezien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Simpelweg opvoeding ! Zelfs mijn dochter van 2 stopt alles in haar ''jazzak'' of zoekt een ''pullebak'''op. Geen jazzak of pullebak dan is het ''pappa hiehh jij weggooie'' . Jong geleerd oud gedaan !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
veel mensen zijn nogal lui
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is een kwestie van opvoeding. Er staan inderdaad vaak genoeg prullenbakken of asbakken bij de winkels.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op de vraag waarom kan ik me alleen maar aansluiten bij de antwoorden hierboven.
In landen als bijv. Ierland, moet je het niet proberen want als je gezien wordt, krijg je een vette boete. Dat helpt wel, want het is daar (in de steden / op straat) schoner. Maar ja, als ze dat hier doen, krijgen de agenten weer naar hun hoofd: "ga boeven vangen" en vind men het betutteling door de overheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat het een risico op brand is.
Het zou beter zijn als er bij de prullenbak ook een asbak zou hangen, dan denk ik wel dat meer mensen hun peuk daar in gooien.

Zelf gooi ik zelden iets op straat, en dat leer ik mijn kids ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gemakzucht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mensen zijn gewoon lui, of ze hebben geen opvoeding
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je het gewoon NIET met hetzelfde gemak in de afvalbak gooit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gemak dient de mens he.....
geef eens de volgende reaktie>>>doe je dat thuis ook zo?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat doen ze uit pure gemakzucht,in singapore krijg je er een flinke boete voor
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing