Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe voelt het om geen geweten te hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je hoeft geen psychopaat te zijn als je geen geweten hebt. Je geweten is het besef wat jou acties kunnen veroorzaken bij een ander. Soms is dat niet goed ontwikkeld bij een kind. In mijn werk kom ik dit soms tegen. Iemand die niet genoeg aandacht en contact heeft gekregen en nu de wisselwerking tussen mensen niet aanvoelt. Ze begrijpen het gewoon niet. Hun besef van de wereld bestaat uit henzelf. Anderen figureren hier slechts in. Ze hebben er dan ook niets of nauwelijks iets mee als het met anderen niet goed gaat. Een egoïsme waarbij er niet bij stil wordt gestaan dat zij ook een zorgplicht hebben jegens anderen. Hoe het voelt? In principe eenzaam. Een leven zonder gezonde interactie tussen mensen is niet aangenaam eenvoudig. De maatschappij rekent je namelijk genadeloos af als je laat blijken geen goed ontwikkeld geweten te hebben. Je stoot dus regelmatig je neus, omdat je een situatie verkeerd hebt ingeschat. Zo kom je nog verder in je isolement.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Indien je geen geweten hebt, zal je echt niet voelen dat je iets mist. Wat je niet kent, dat mis je niet! Je zult je net zo voelen als iedereen die wél een geweten heeft.
Je zult het hooguit vreemd vinden waarom bepaalde dingen verkeerd vallen bij mensen die wel gewetenswroeging hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Peter Plasman vertelde daar ooit over aan Coen Verbraak. Hij had een zeer jonge cliënt die hem vroeg wat dat was, een geweten. Plasman legde uit dat dat een soort inwendig stemmetje is dat je waarschuwt dat bepaalde dingen echt niet goed zijn en niet kunnen. De cliënt zat aandachtig te luisteren, zo aandachtig dat Plasman hem vroeg waaraan hij dacht. Waarop de cliënt antwoordde: ik zat te denken, kan ik ook zo'n stemmetje krijgen?

Dit verhaal wijst erop dat gewetenlozen niet per definitie helemaal niet beseffen wat ze doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing