Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een connectie tussen geloofsovertuiging en kinderen met een beperking?

Ik kende voor een jaar terug 2 gezinnen in die gezinnen was er een kind met het syndroom van down.

Vorig jaar ben ik naar Kesteren verhuisd. Inmiddels ken ik 20!! Gezinnen met kinderen die het syndroom van down hebben. En allemaal zijn dit mensen die fijn Christelijk zijn.

Ik kan het niet helpen maar ik vraag het me toch af. Zit daar een verband tussen?

8 jaar geleden
4K
Thecis
8 jaar geleden
Ik durf geen harde cijfers te geven, maar heb zelf hetzelfde idee. De christelijke gemeenschappen zijn meestal gesloten, met weinig nieuwe genen. Je krijgt daardoor een soort inteelt waarbij de kans op genetische deficiënties toe neemt. Daarbij willen ze (als ze echt goed christelijk zijn, kijk maar naar de Bible belt) ook meestal niet inenten waardoor ziektes ook veel voor komen waarbij toch ook genetische afwijkingen kunnen onstaan (zie je dan weer vaak bij de kinderen). Dus ik kan alleen maar zeggen dat ik je idee deel.
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat Thecis zegt, en ze doen natuurlijk niet aan abortus. Ook de pil is niet aan de orde, dus tot op hoge leeftijd worden er kinderen gebaard.
bamibal
8 jaar geleden
Geen idee, misschien hebben (streng) christelijke mensen vaker bezwaar tegen abortus na prenatale screening?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je op google zoekt vind je dat er wel degelijk meer gehandicapte kinderen worden geboren in (bepaalde) geloven. Dat heeft niet met t geloof zelf te maken maar wel dat er vaker met een nicht, neef of andere familie word getrouwd. Dan krijg je een soort 'inteelt'. Maar dat geeft geen risico extra op down syndroom maar wel op andere handicaps. Weet je zeker dat alle 20 kinderen echt down syndroom hebben? Dat komt bij vele geloven voor.
tinus1969
8 jaar geleden
@Thecis en @Vrouwe70: Down heeft niets met inteelt te maken, maar idd wel met het afwijzen van abortus, en ook met 'grote gezinnen' (waardoor de kans op minstens één kind met Down toeneemt).
Thecis
8 jaar geleden
@tinus1969 Ik gaf aan dat het er mogelijk mee te maken heeft. Ik weet het namelijk niet precies, maar als je daar cijfers van hebt, zie ik ze graag. Het wel of niet afwijzen van abortus zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben. Dat is een aspect waar ik zelf idd niet aan gedacht had.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Vrouwe70
Nee ik weet niet zeker of het om het down syndroom gaat. Veelal zijn het kinderen met een afwijkende vorm van het hoofd en gebit. En niet in staat tot praten wel tot het maken van harde geluiden. Veel zitten ook in een invalide wagentje en kunnen niets zelfstandig. Ik ben bang om mensen te kwetsen overigens. Er zit geen kwaad achter mijn vraag en het is ook niet de bedoeling om respectloos te zijn.
Erna55
8 jaar geleden
Zware verstandelijke handicaps zijn bijna altijd het gevolg van genetische defecten, maar die zijn meestal niet erfelijk. Dat blijkt uit een studie van Zwitserse en Duitse onderzoekers (Anita Rauch e.a.) die deze week early online is gepubliceerd op de site van The Lancet.
Zij ontdekten dat kinderen met zware verstandelijke beperkingen (IQ lager dan 50) dragers waren van een significant hoger aantal ‘ziekteverwekkende’ mutaties dan gezonde kinderen. De onderzoekers schatten dat deze de-novo puntmutaties tussen 45 en 55 procent van alle verstandelijke handicaps kunnen verklaren. Verstandelijke beperking treft ongeveer 1,5 tot 2 procent van alle kinderen wereldwijd. Van een handvol genen is bekend dat ze deze handicap kunnen veroorzaken, maar in de meeste gevallen is de genetische basis van de stoornis onduidelijk. Vooral als het gaat om de niet-syndromale variant, die dus niet gepaard gaat met specifieke fysieke kenmerken. Ongeveer de helft van alle mensen met een verstandelijke beperking valt in deze categorie. ----
Uit: http://www.medischcontact.nl/Actueel/Nieuws/Nieuwsbericht/121328/Verstandelijke-handicap-nauwelijks-erfelijk.htm Vrouwen die op een latere leeftijd kinderen krijgen hebben een verhoogde kans op een kind met het Syndroom van Down.
Erna55
8 jaar geleden
@HeerVoldemort:
Uit je omschrijving lijkt het me eerder dat de kinderen spatisch zijn, cerebrale parese , wordt het genoemd.
http://www.stichtingkindenhulphond.nl/info-hoe/beperkingen/spasticiteit/
Daarvan is een kleine erfelijke invloed bekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus, dat zei ik al idd. Down komt niet door inteelt maar andere hamdicaps wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@vrouwe70 heb je links want ik vind niets van een relatie tussen religie en handicaps. Wat ik wel vind is dat in religieuze gemeenschappen de gemiddelde leeftijd van de vrouw hoger is dan landelijk en van de man lager, http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/bevolking/publicaties/bevolkingstrends/archief/2013/2013-bevolkingstrends-regionale-verschillen-in-sterfte-verklaard-art.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zijn de kinderen jongste in een (groot) gezin, waarbij de moeder al op leeftijd was toen ze geboren werden? Het is bekend dat dat de kans op Down vergroot
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nou ik weet niet zeker of ze de jongste uit het gezin zijn. Want ik kan hun leeftijd niet goed inschatten. Een jochie die een paar maand terug ineens in onze tuin liep was denk ik 12. De ouders vind ik vaak het uiterlijk en leeftijd hebben van een opa en oma. Maar omdat ik de leeftijd van de kinderen niet kan inschatten weet ik soms niet of ze 16/20 of zelfs al 30 zijn. Ik wil ze niet uitgebreid aanstaren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee, daar zit geen verband tussen. Het enige verband dat je kunt leggen is tussen het niet willen laten inenten bij sommige geloofsovertuigingen en handicaps die bij de kinderen die als gevolg daarvan ziek worden ontstaan. Bijvoorbeeld verlamming als gevolg van polio.

Het meer dan gebruikelijk voorkomen van kinderen met Downsyndroom hangt samen met het op latere leeftijd pas zwanger te worden. Want dat geeft een grotere kans daarop. Dat heeft niets te maken met wat de vrouw gelooft.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Als je geloof voorschrijft dat je pas na je 35e zwanger mag worden, zal het zeker wel met je geloof te maken hebben. Zelf denk ik zeker dat de beperkte genenpoel er mee te maken zal hebben (gesloten gemeenschappen), maar zoals ook in de reactie kan ik dat niet hard maken.
Amadea
8 jaar geleden
Er zijn geen geloven die dat voorschrijven (eerder andersom dat je binnen een jaar na je huwelijk een kind zou moeten hebben...). En gesloten gemeenschappen zijn er maar heel weinig, dus daar zijn geen algemene conclusies uit te trekken.
Thecis
8 jaar geleden
Ik had het niet over specifieke geloven. Je gaf zelf aan dat het niets te maken heeft met wat een vrouw gelooft. Die uitspraak is niet valide. De omschrijving van gesloten gemeenschap moet ik inderdaad nuanceren. Het is niet een heel gesloten als zijnde dat je er niet in komt, maar er zijn nog steeds veel gemeenschappen waarbij je moeilijk binnen komt, al was het maar omdat je niet hetzelfde geloof aanhangt (of dezelfde variant). Meestal willen deze mensen trouwen met iemand van hetzelfde geloof (kijk naar de vrijgemaakt gereformeerden, daar zijn er niet heel veel van).
Daardoor neemt de genetische variatie gewoon af en daardoor kunnen wel degelijk genetische deficiënties ontstaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of wat dacht je van vrouwen die geen anticonceptie nemen vanwege hun geloof. Die zullen ook op late leeftijd kinderen krijgen. Ook het niet aborteren, of zelfs het weigeren van prenataal onderzoek op afwijkingen lijken me behoorlijk goede argumenten waarom dit vaker voor lijkt te komen.
Amadea
8 jaar geleden
Jullie reacties zijn toch echt gebaseerd op heel kleine geloofsgroeperingen. Zo streng zijn ze in de meeste richtingen niet. Het wordt de vrouwen in Kesteren heus niet verboden om de pil te slikken.
Erna55
8 jaar geleden
Kersteren in 2014 :
Op de reformatorische scholengemeenschap Van Lodenstein College in Kesteren (Gelderland), worden binnenkort vier 'kledingcoaches' aangesteld die erop moeten toezien dat de meisjes op de school zich wel zedelijk genoeg kleden. Aan de plicht om rokken te dragen, want broeken zijn alleen voor mannen, zouden de meiden zich allemaal al houden, alleen de lengte… Die wordt nu volgens de schoolleiding en buitenstaanders wel érg kort. Het is overigens niet de eerste keer dat de school in het nieuws komt vanwege de kledingvoorschriften. In de vrieskou van 2009 werden de jonge meiden op alle locaties nog verboden om een broek naar school aan te trekken. Veel van de scholieren wilden geen lange afstanden in een rok fietsen, want dat is nogal onpraktisch als het zo koud is, maar de schoolleiding wilde daar absoluut niet aan. -------
http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/28921_refoschool_stelt_kledingpolitie_in_voor_meisjes/
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ja het Lodenstein daar noem je er een. Ik zat zelf op een openbare school in Rhenen, maar al onze vrienden komen uit Kesteren, Opheusden, Ochten en Dodewaard. Die zaten vroeger daar op school. Dat is echt strikt daar...en als ze uit het zicht zijn staan ze achter station Kesteren stiekem te roken, en te zoenen en te blowen. Dat zie ik nu nog regelmatig, en schrikken als er iemand langs komt. Maar Amadea heeft enigszins gelijk. Kesteren is door de jaren heen minder Christelijk geworden. Komt ook door de komst van de grote nieuwbouw wijken.
Down syndroom heeft de oorzaak in een extra chromosoom en geloofsovertuiging is iets geestelijks en zover ik weet is er geen verband tussen de DNA en geloofsovertuiging. Er is misschien wel statische overeenkomst, maar dat zegt meer over de methode van meten en toeval, dan er een wetenschappelijke connectie of verband er tussen is.

Toegevoegd na 2 uur:
Natuurlijk worden mensen met een beperking zoals Down in christelijke en andere gelovige gezinnen ouder. In andere gezinnen komen ze wel voor, maar daar is er de keuze wel of niet geboren laten worden. Ook is er de keuze wel of niet in het gezin op laten groeien. Veel kinderen met een beperking groeien niet op in hun biologische gezin. Sommige groeien op in een pleeggezin en veel groeien op in een gezinsvervangend tehuis en blijven ook beschermd wonen. Op die reden wonen mensen met een beperking dicht bij elkaar. Blijkbaar zijn kinderen met beperkingen in Kesteren meer welkom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst wil ik even reageren op een antwoord wat is gegeven hierboven, het Downsyndroom heeft nl. niets maar dan ook niets te maken met inenten. Met Down syndroom word je geboren. Aan de a.s. ouders wordt meestal gevraagd bij ontdekking van deze chromosomen afwijking in de zwangerschap of ze de baby wel of niet willen laten komen. Vaak wordt gekozen voor abortus in zo'n geval. Gelukkig zijn we nog steeds vrij om te kiezen! Mensen met een geloofsovertuiging zullen vaker kiezen de baby ondanks de handicap of afwijking wel geboren te laten worden. Daarom zie je in die kringen meer kinderen met het syndroom van Down als in een doorsnee kinderrijke wijk omdat abortus voor deze ouders geen optie was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling/reactie ik heb op grond van je reactie mijn antwoord aangevuld. Het komt niet eens in mij op dat sommige mensen kinderen met een handicap niet laten komen. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen en ik weet dat het gebeurt.
Er zijn grofweg twee manieren waarop binnen een (kleine) geloofsgemeenschap een grotere kans is op diverse handicaps :

- Door inteelt door de beperkte genenpoel waarbinnen gehuwd en voortgeplant wordt waardoor bestaande mutaties makkelijker worden doorgegeven (zo is het veel voorkomende verschijnsel polydactylie (een zesde vinger) bij de Amish terug te herleiden tot één voorouder die deze verder zeldzame aandoening had)
- Door het niet inenten tegen ziektes, waarvan sommigen schade kunnen veroorzaken tijdens de zwangerschap, zoals rode hond

Het Syndroom van Down is het gevolg van een beschadiging aan het genetisch materiaal die echter meestal niet erfelijk is - de kans neemt vooral toe met de leeftijd van de moeder - en ook geen gevolg van andere doorgemaakte ziektes van de moeder. De kans dat deze afwijking dus een rechtstreeks verband heeft met het geloof in kwestie, is bijzonder klein.

Het enige verband dat je nog zou kunnen vinden is wanneer ook het gebruik van voorbehoedsmiddelen in de gemeenschap taboe is, waardoor vrouwen meer en dus ook langer / op latere leeftijd (nog) kinderen krijgen, waarbij boven de dertig de kans op een kind met syndroom van Down elk jaar toeneemt. Ook zal het uitvoeren van prenatale diagnostiek met eventueel als gevolg zwangerschapsafbreking in die kringen niet voorkomen, maar dat is nu ook weer niet zó gemeengoed dat je kunt stellen dat in niet-Christelijke kringen vrijwel geen kinderen met Down meer geboren worden.

Er IS echter wel een erfelijke vorm van het syndroom van Down ; ongeveer 1 op de 100 patiënten heeft deze erfelijke vorm. Als díe in een familie in je omgeving voorkomt, dan kan dat samen met reden 1 (de inteelt-factor) inderdaad wel resulteren in een relatief groter aantal kinderen met het Syndroom. Het is dan echter wel een samenspel van factoren dat je niet rechtstreeks kunt herleiden op het geloof ; ook familieleden die niet meer tot de kerk behoren blijven het zelfde risico lopen, zodat het meer aan de leefomgeving hangt dan aan het geloof / de geloofsgemeenschap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kinderen met het syndroom van Down worden zowel uit jonge ouders als uit oudere ouders geboren en in alle bevolkingsgroepen.
Ongeveer eenderde van alle kinderen met het Downsyndroom heeft een moeder van 36 jaar of ouder (Gezondheidsraad, 2001; Weijerman et al., 2008). Tweederde van alle kinderen met het Downsyndroom hebben een moeder die jonger is dan 36.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding