Bestaat er een connectie tussen geloofsovertuiging en kinderen met een beperking?
Ik kende voor een jaar terug 2 gezinnen in die gezinnen was er een kind met het syndroom van down.
Vorig jaar ben ik naar Kesteren verhuisd. Inmiddels ken ik 20!! Gezinnen met kinderen die het syndroom van down hebben. En allemaal zijn dit mensen die fijn Christelijk zijn.
Ik kan het niet helpen maar ik vraag het me toch af. Zit daar een verband tussen?
Nee ik weet niet zeker of het om het down syndroom gaat. Veelal zijn het kinderen met een afwijkende vorm van het hoofd en gebit. En niet in staat tot praten wel tot het maken van harde geluiden. Veel zitten ook in een invalide wagentje en kunnen niets zelfstandig. Ik ben bang om mensen te kwetsen overigens. Er zit geen kwaad achter mijn vraag en het is ook niet de bedoeling om respectloos te zijn.
Zij ontdekten dat kinderen met zware verstandelijke beperkingen (IQ lager dan 50) dragers waren van een significant hoger aantal ‘ziekteverwekkende’ mutaties dan gezonde kinderen. De onderzoekers schatten dat deze de-novo puntmutaties tussen 45 en 55 procent van alle verstandelijke handicaps kunnen verklaren. Verstandelijke beperking treft ongeveer 1,5 tot 2 procent van alle kinderen wereldwijd. Van een handvol genen is bekend dat ze deze handicap kunnen veroorzaken, maar in de meeste gevallen is de genetische basis van de stoornis onduidelijk. Vooral als het gaat om de niet-syndromale variant, die dus niet gepaard gaat met specifieke fysieke kenmerken. Ongeveer de helft van alle mensen met een verstandelijke beperking valt in deze categorie. ----
Uit: http://www.medischcontact.nl/Actueel/Nieuws/Nieuwsbericht/121328/Verstandelijke-handicap-nauwelijks-erfelijk.htm Vrouwen die op een latere leeftijd kinderen krijgen hebben een verhoogde kans op een kind met het Syndroom van Down.
Uit je omschrijving lijkt het me eerder dat de kinderen spatisch zijn, cerebrale parese , wordt het genoemd.
http://www.stichtingkindenhulphond.nl/info-hoe/beperkingen/spasticiteit/
Daarvan is een kleine erfelijke invloed bekend.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.