Wie betaalt het loon van priesters en imans?
13.4K
13.4K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zal per organisatie verschillen en ook wellicht per gemeente. Misschien dat de katholieke kerk een vast loon kent, maar bij een PKN-gemeente(protestante dominees) gok ik van niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland komt het loon van een priester hoofdzakelijk uit de giften die de gelovigen geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De burgers, wijzelf dus, via onze belastingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.nieuwwij.nl/opinie/is-het-imamschap-wel-of-niet-een-beroep/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pere
Ik zou dan ook wel willen weten wie er allemaal in jouw hoofd betaald zouden krijgen. Priesters, dominees, imams, rabbijnen en dan? Waar ligt de grens?
Computoon
9 jaar geleden
Dan klopt zijn reactie zeker, in ieder geval wat priesters betreft. Die worden door de Belgische overheid betaald. Dat is een gevolg van een Concordaat uit 1801. Tijdens de Franse revolutie had de staat zeer veel kerkelijke goederen ingepikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wauw! En dat is er niet uit te krijgen? Ik kan me voorstellen dat de bevolking hier niet tevreden mee is.
Hebben ze in België geen scheiding van kerk en staat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2514414/2000/01/17/Geen-Kerkbalans-in-Belgie-want-de-staat-betaalt.dhtml
Wat verachtelijk....
Amadea
9 jaar geleden
Een predikant in een Protestantse kerk in Nederland heeft wel degelijk een vast loon. Zie http://www.protestantsekerk.nl/actief-in-de-kerk/arbeidsvoorwaarden/predikanten/Documents/gids%20arbeidsvoorwaarden%202015-05.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In België betaalt de burger...wie anders ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pere
LoL, degene die van zijn diensten gebruik maken natuurlijk, ofwel de leden van zijn/haar kerkgenootschap. Als de Nederlandse regering morgen met het voorstel komt priesters/dominees met belastinggeld te gaan betalen, dan is Nederland te klein.
Je doet net alsof het heel normaal is, het is echt absurd natuurlijk.
Quote uit de Trouw (lees link om te begrijpen hoe gek de situatie is in België):
"Heel ver gaat dat in België, waar de overheid op allerlei manieren de kerkgenootschappen betaalt." Gekker dan dat de situatie zo is, vind ik jouw reactie, alsof het heel normaal is. Heb je nog nooit bedacht dat iemand die niet geloofd nu dus jouw geloof sponsort? En als je niet gelovig bent dat je niet al te snugger bent dat je dat nog niet is opgevallen?? (ander voorbeeld)
Ik ben tegen het koningshuis (afgezien van hoe ze betaald worden, mijn probleem is erfopvolging), maar ben furieus over het feit dat een deel koninklijk huis wordt betaald door de burger. Laat dat lekker betaald worden, door hun zelf of mensen die die poppenkast in stand wil houden, niet de burger die daar niks mee heeft. Een imam zal neem ik aan geen geld krijgen van de overheid? (even zoeken)
http://www.koengeens.be/news/2015/06/01/erkende-imams-moeten-nederlands-spreken
LoL, worden ook al betaald door de overheid. Weet niet of het al tot problemen heeft geleid, maar kan me dus voorstellen dat er imams zijn die haatzaaien en door de overheid betaald worden.
"Heel ver gaat dat in België, waar de overheid op allerlei manieren de kerkgenootschappen betaalt." Gekker dan dat de situatie zo is, vind ik jouw reactie, alsof het heel normaal is. Heb je nog nooit bedacht dat iemand die niet geloofd nu dus jouw geloof sponsort? En als je niet gelovig bent dat je niet al te snugger bent dat je dat nog niet is opgevallen?? (ander voorbeeld)
Ik ben tegen het koningshuis (afgezien van hoe ze betaald worden, mijn probleem is erfopvolging), maar ben furieus over het feit dat een deel koninklijk huis wordt betaald door de burger. Laat dat lekker betaald worden, door hun zelf of mensen die die poppenkast in stand wil houden, niet de burger die daar niks mee heeft. Een imam zal neem ik aan geen geld krijgen van de overheid? (even zoeken)
http://www.koengeens.be/news/2015/06/01/erkende-imams-moeten-nederlands-spreken
LoL, worden ook al betaald door de overheid. Weet niet of het al tot problemen heeft geleid, maar kan me dus voorstellen dat er imams zijn die haatzaaien en door de overheid betaald worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@domvragertje
Bedankt voor deze vraag ik hoop dat dit door veel Belgen gelezen zal worden en dat zij langzaam zullen begrijpen hoe onwenselijk deze situatie is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mr Tomaat,
Je kan je de hele dag ergeren aan alles en nog wat, maar je bent er gelukkig NIET toe verplicht....
Je kan je de hele dag ergeren aan alles en nog wat, maar je bent er gelukkig NIET toe verplicht....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pere
Eh jawel, althans als het via de belasting gaat wel. Dan heb je geen keus(behalve door expres geen belasting te betalen). Jij niet in het wel/niet betalen van priesters/imams. Ik niet (en jij ook niet) in het betalen van onze respectievelijke koningen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pere
Kan je uitleggen hoe je er onderuit komt dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pere
Spelen op de man. Drogargumenten in een discussie zijn altijd wat zwak.
Het gaat er niet om of je het kan veranderen, maar dat je snapt dat het zo is. Zoals ik eerst niet wist dat voorgangers loon uit belasting kregen en nu wel.(in België dan)
Ik kan er niets aan veranderen, het Belgisch volk wel neem ik aan? Je bent ondertussen van mening dat het vreemd is dat een voorganger staatsloon ontvangt en je daar niet onder uitkomt?
Wellicht komt het jou mooi uit, misschien ben je gelovig en dan is het natuurlijk een voordeel. Dan heb je weinig aan verandering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ging mij erom dat je heel raar zei: "De burger wie anders". Alsof het heel normaal is. Dat is het niet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.