Wat kun je hier in Nederland doen om de slachtoffers van aanslagen te helpen? Zoals Frankrijk, maar ook andere landen waar dit gebeurt.
Kun je geld of zo doneren, is er een hulpfonds? Ik wil graag wat doen, maar ik zou niet weten wat. Hoe kan ik deze mensen hulp bieden vanuit Nederland?
Ik kan helaas geen bloed geven of ergens heen reizen.
En de reden waarom is, omdat er voor mij tussen de letters door zo ontzettend veel terechte wanhoop en onmacht in te lezen valt.
Er is naar mijn idee niets aan of tegen te doen en daarom maken dit soort acties als in Parijs, maar welke strijd / oorlog (in het groot of klein) dan ook, ieder mens persoonlijk zo ontzettend machteloos.
Er zijn voor de mensen om je heen; dat is volgens mij wat je kunt doen....
Misschien heeft dat toch iets te maken met het "verder van m'n bed"-principe?
9/11 was ook erg ver weg in de wereld vanuit ons kikkerlandje bekeken, maar daarvoor is hier wèl heel veel aandacht voor geweest.
Dan begin ik toch denken dat het te maken zou kunnen hebben met het politieke systeem van een land...???
Rusland is, net als Amerika, vanuit ons landje gezien
"Verweggistan".... en toch was er voor de ramp in Amerika veel aandacht, terwijl voor die van Rusland nauwelijks aandacht was.
Vandaar de zin: "Dan begin ik toch denken dat het te maken zou kunnen hebben met het politieke systeem van een land…???"
Komt het weer: gevoel naast de uiteraard zakelijke belangen : geld! Is het mogelijk dat we anders reageren op een 'vliegtuigramp' dan bijvoorbeeld "Parijs" of de treinaanslagen in Madrid/Spanje [maart 2004] laat staan 9/11 in 2001 [wel een vliegtuigramp maar heel anders Twin Towers en tegelijkertijd nog twee andere gekaapte vliegtuigen..]? die ook voor heftige reacties zorgden? Ik weet het niet, ik sta aan de kant, weet nog waar ik was op 9/11, zo ook toen "we" voor het eerst op de maan stonden.. Neil Armstrong ["one small step"] en met de moord op JFK weet ik dat ook nog, echter van Anwar Sadat [1981] weet ik het zeker niet meer... Maar 31/10/15 Russische vliegtuig ...geen idee ... en afgelopen vrijdag? 13e/11/15 was ik "thuis". Dat ligt aan mijn geheugen, weet ik, maar toch... je vraagt je af : wat is belangrijk en wie bepaalt dit en hoe? Is dit door politiek?
Maar da's toch geen nieuws?
ik verwacht al lang onheil, niet óf maar wannéér. Het lijkt erop dat het wannéér steeds naderbij komt.
DE waarheid bestaat gewoon niet in mijn ogen. En daar zullen we het mee moeten doen. Wat heet: daar doen we het altijd al mee :-)
Ook het verwachten van onheil en de tijd wanneer is van alle jaren: toekomstgericht doemscenario.
Het verwachten van fijne dingen trouwens ook: toekomstgericht positieve projectie of geef het een andere mooie naam.
Wederom van alle tijden: de toekomst brengt ervaringen en het maakt niet uit hoe we die benoemen: het komt zoals het komt :-)
Wel goed lezen wat er precies staat @Wendy, dat zeg ik dus, dat de waarheid niet te achterhalen is. Misschien een tipje.
De waarheid bestaat niet, zoek daarom iets wat er het dichtste bijkomt of wat er op lijkt.
"De enige waarheid die bestaat is dat de absolute waarheid niet bestaat" . Nietzsche zei het al, dus dat hoeft niemand meer uit te vinden.
Het kan komen zoals het komt, maar de mensheid heeft de mogelijkheden positief bij te sturen. Men moet van die mogelijkheden wel gebruik maken.
Mensen zoals o.a. Ritsuka, Jodokus en nog heel veel anderen proberen dat, hopelijk lukt het hen ook.
Was trouwens ook niet mijn eigen idee, ook ik ben geïndoctrineerd, net als ieder ander.
Nog zo'n "waarheid" als een koe: positief en negatief zijn subjectieve begrippen: mensen met zeer radicale ideeën denken ook dat ze een positieve zaak dienen.... hoe moeilijk of onmogelijk dat voor anders denkenden dat ook is.
Ik hoop met jou en vele anderen, dat de mensheid de toekomst rooskleurig invult.
Uiteraard heb je daar slechts zeer beperkt invloed op, maar mijns inziens is er sprake van zorgwekkende radicalisering in het kamp van zowel islamitische jongeren enerzijds als nationalisten anderzijds. Kortom: spreek je expliciet uit tegen jihadisme en xenofobie. Ga met gematigde moslims en gematigd 'rechts' in gesprek.
Waarom vindt iemand het aantrekkelijk om naar Syrië af te reizen? Hoe denkt een gematigde moslim dat terrorisme het beste bestreden kan worden? Of waarom voelt iemand zich aangetrokken door een fascistoïde beweging als de PVV? Waar komt het gevoel vandaan dat vluchtelingen een bedreiging zijn? Bestrijd onredelijkheid met rede, bestrijd domheid met kennis, bestrijd repressie met vrijheid.
Heb je dit al eens uitgeprobeerd: heb je al eens met iemand met zeer radicale gedachten van ideeën gewisseld en zo ja, met welk gevolg?
Zeer radicale gedachten?
Zelden.
Al heb ik het geluk(?) dat ik in mijn werk als therapeut sporadisch op extremistische denkbeelden stuit en daarover in gesprek kan. In mijn ervaring zijn het echter behoorlijk ontoegankelijke mensen met niet zelden een paranoïde persoonlijkheidsstoornis en andere verwante stoornissen. Wat ik tegen de denkbeelden inbreng wordt al snel gezien als 'onderdeel van het complot' of 'onderdeel van de elite'. Het is dan ook lastig om uit hoofde van mijn functie dergelijke gesprekken neutraal te voeren en dus geen (politieke) voorkeur door te laten schemeren. Maar ook bij gematigdere mensen (bijvoorbeeld tijdens een inspraakavond of in een buurthuis) bespeur ik wantrouwen.
Vragen over jihadisme worden makkelijk opgevat als kritiek op de islam en vragen over rechts-populisme worden dikwijls opgevat als inperking van de vrijheid van meningsuiting. De verleiding is op zulke momenten voor mij erg groot om cynisch te worden en deze mensen niet meer serieus te nemen.
Wanneer je die neiging weet te onderdrukken/negeren kunnen er in mijn beleving heel mooie gesprekken ontstaan en het beeld dat ik heb is dat een groot deel van de aantrekkingskracht van de extremen inherent is aan een gebrek aan kennis. Ik kan (helaas) niet met zekerheid zeggen dat ik ook maar één persoon heb weten te weerhouden van deze extremen.
Dit kan ik alleen maar hopen.
Ik hoop ook met jou mee!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.