Waarom zien veel gebouwen rond de Middellandse Zee er onaf uit?
Rond de Middellandse Zee zie je veel gebouwen die half af lijken: het betonijzer (de "draden" van de bewapening van het beton) steken aan de bovenkant uit de gebouwen, en de bovenkant is geen dak maar een betonplaat. Het ziet eruit alsof het gebouw nog niet af is, alsof er nog één of meer verdiepingen bovenop zullen worden gebouwd.
Ik heb altijd gedacht dat men dit deed om daadwerkelijk de mogelijkheid open te houden later een extra verdieping te bouwen. Altijd handig als je gezinsuitbreiding krijgt en je extra leefruimte nodig hebt, of als je pensionnetje zo goed loopt dat je er extra gastenkamers bovenop kunt zetten. (Met soms rampzalige gevolgen als bleek dat de onderste verdiepingen niet berekend waren op dat extra gewicht...)
Onlangs hoorde ik het verhaal dat het in werkelijkheid nooit de bedoeling is er een extra verdieping bovenop te zetten. Men zou echter toch een onaf gebouw neerzetten omdat het gebouw dan daadwerkelijk onaf is - en je hoeft pas belasting te betalen zodra de bouw is voltooid.
Welk verhaal is juist? Is die "onaf-look" daadwerkelijk "handig voor later", of klopt het verhaal van het ontwijken van de belastingplicht? Of is er een andere reden?
Hangt het eventueel af van het land waarin ik dit verschijnsel zie?
Toegevoegd na 5 uur:
Nog een verklaring zou kunnen zijn dat op een gegeven moment het geld helaas op was.
Doet me dan denken aan de "fietstrappers" (crankstel) dat vroeger op bromfietsen in Nederland verplicht was om ze als "rijwiel met hulpmotor" te mogen beschouwen.
Ontwijking moet niet worden verward met belastingontduiking, waarbij de wet wordt overtreden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.