Zijn in Rusland minder voornamen in gebruik dan in Nederland?
Ik heb wel eens de indruk dat er minder Russische dan Nederlandse voornamen in (algemeen) gebruik zijn. (Te) simplistisch gesteld lijkt het of bijna alle Russische vrouwen Elena, Natasja, Irina of Jekaterina heten.
Klopt dat?
Iets wetenschappelijker verwoord:
Stel dat we, om bij de vrouwen te blijven, de top-5 Russische meisjesnamen nemen, en we kijken hoeveel procent van alle Russinnen een voornaam uit die top-5 hebben. Is dat minder dan 95%? Dan nemen we de top-6 van Russische meisjesnamen. Nog steeds minder dan 95%? Dan nemen we de top-7. Enzovoort, tot we minimaal 95% van de Russische vrouwen te pakken hebben.
Hetzelfde doen we bij de Nederlandse meisjesnamen.
Mijn gevoel zegt dat je in Rusland al 95% te pakken hebt bij de top-40 van voornamen, en in Nederland pas bij de top-100 - of zoiets.
Even los van de precieze getallen (die waren slechts ter illustratie, een fictief voorbeeld dus) - is de variatie in voornamen in Rusland inderdaad kleiner dan die in Nederland?
Dus dat is best veel hetzelfde. Aan de andere kant zie ik op facebook in een ongeveer even grote vriendenlijst wel vijf Martijns, vijf die Dennis heten, vier maal Joost en vier keer Denise.
De redenering klopt wel, het gaat namelijk niet om die zeldzame namen. Het gaat erom of de bekendste namen een hogere percentage van de bevolking dekt dan in Nederland.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.