Hoe kan ik het beste op racistische opmerkingen reageren?
Hoi, ik zit ergens mee. Ik ben half Nederlands en half Nigeriaans. Ik heb dus een donkere huid. Ik heb vorig jaar al wat problemen gehad met mensen die mij uitscholden vanwegen mijn huid. Ik ben toen nar mijn ouders gegaan en hebben toen met deze kinderen aan tafel gezeten en het is een soort van opgelost. Maar ik durf nu bijvoorbeeld niet voor mezelf op te komen omdat ik bang ben een racistische opmerking terug te krijgen. Ook bijvoorbeeld als ik op straat loop word er "he neger naar me geroepen" ik vind dit heel vervelend en word er onzeker van. Hoe kan ik hier het beste op reageren? (Ik zit in klas 3)
Toegevoegd na 6 minuten:
(Ik ben echt wel trots op mijn huid hoor!) :)
Mensen die zo reageren zijn niet alleen maar dom maar hebben zelf een probleem. Daar moet je dus aan denken als men zulke opmerkingen maakt. Negeren is het beste wat je kunt doen met zulke mensen. Daar hebben ze niet van terug.
Er zijn wereldwijd al teveel nare dingen gebeurd omdat mensen tróts zijn op hun huidskleur...
Sowieso heb ik op z'n zachtst gezegd moeite met het trots zijn op iets waar je zelf geen enkele moeite voor hebt hoeven doen. In principe zijn er twee opties:
Reageren of niet.
Niet reageren is verdomd moeilijk en in jouw geval misschien niet eens een optie, aangezien dit het gevoel van onrechtvaardigheid en boosheid niet wegneemt. Als je wél reageert, lijkt het mij gepast om middels een snedige opmerking hun intelligentie in twijfel te trekken. Een door een spottend lachje vergezeld "Kruip terug naar de beerput waaruit je ontstaan bent, inferieur schepsel" wil ook wel eens effectief zijn. Of een opmerking waar ze helemaal niets mee kunnen; eentje die ze in verwondering achterlaat, zoals:
"Oh ja? In jouw paspoort staan waarschijnlijk ontzettend kleine lettertjes!" Wees creatief en leg middels je eigen intelligentie je opponent het zwijgen op. :)
We realiseren ons gewoon te weinig hoe ontzettend veel racisme er is in Nederland en hoe volstrekt normaal we dat vinden.
Negeren is vaak het beste ; er zijn maar weinig mensen bij die werkelijk een discussie waard zijn die je kans maakt te winnen ; eerder wentelen ze zich nog meer in hun domheid en gooien er nog een schepje bovenop.
Gaat het om discriminatie op de werkvloer, door de overheid of in zeer kwaliijke vorm, dan is aangifte doen de meest voor de hand liggende optie.
Ze gebruiken je huisdkleur om je het lastig te maken. Ja dat is rasisme maar ze pesten ook dus kan jij gebruik maken van wat ze te bieden hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.