Kun je als volwassene huisregels hebben voor als er bezoek komt?
Ik merk dat als ik bezoek krijg, iedereen andere verwachtingen van mij heeft en hun thuis ook andere regels hebben. Ik wil eigenlijk regels hebben waar ik achter kan staan. Zoals bijv. gewoon eten wat de pot schaft.
Ik ben zelf 21 en meesten die op bezoek komen zijn net uit huis of wonen nog bij hun ouders. Ik wil voorkomen dat ik mij ga aanpassen hoe anderen het willen.
2.7K
2.7K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is nu dat ik nu soms reacties krijg van anderen dat ze iets anders willen hebben. En ik weet niet wat normaal is. Als ik naar mezelf kijk, dan eet ik bij anderen gewoon op wat ik voorgezet krijg.
Rieneke1
10 jaar geleden
Jouw huis, jouw regels.
Wie het er niet mee eens is staat het vrij om te gaan.
Wie het er niet mee eens is staat het vrij om te gaan.
Cryofiel
10 jaar geleden
"Wil je iets anders hebben? Dat kan. Aan het einde van de straat linksaf, dan de tweede rechts, daar vind je een kleine buurtsuper."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor volk is dat dat bij JOU op bezoek komt en vervolgens wil bepalen wat er gegeten wordt ?? DIe kwamen er bij mij niet nog een keer in. Zelfs als iemand me het smerigste eten ter wereld voorzet, en de gastvrouw kon dat echt niet weten, zou ik mijn uiterste best doen er iets van te eten.
Een goede gastvrouw/heer informeert overigens wel vantevoren ; je zet een vegetarier geen vlees voor en schenkt geen drank aan een geheelonthouder. Je moet wel een beetje voorbereid zijn. Als mensen expliciet komen eten is het altijd verstandig tevoren naar bijszonderheden te vragen.
Een goede gastvrouw/heer informeert overigens wel vantevoren ; je zet een vegetarier geen vlees voor en schenkt geen drank aan een geheelonthouder. Je moet wel een beetje voorbereid zijn. Als mensen expliciet komen eten is het altijd verstandig tevoren naar bijszonderheden te vragen.
Computoon
10 jaar geleden
Alleen heb je natuurlijk ook weer mensen die (zonder medische noodzaak) een dieet wensen te volgen. Daar hoef je naar mijn mening geen rekening mee te houden want 'dan blijf je aan de gang'.
Ritsuka
10 jaar geleden
voor allergie ok, voor de rest verwijs ik ze naar de supermarkt of snackbar om de hoek als het niet bevalt ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tuurlijk, dan kunen ze gewoon zelf beslissen een kleinere portie te eten. Mijn gasten komen nooit tekort, maar ze hoeven zich niet helemaal vol te proppen tot al het eten op is, hoor. Met dieetmaatregelen bedoel ik meer dingen als voedselallergieen, maar ook als iemand iets echt niet lust EN ik weet dat vantevoren hou ik daar rekening mee. Maar aan tafel (nog) zeggen '; ik wil iets anders' is buitengewoon onbeschoft.
Aan de andere kant, ik ben wel eens ergens te eten gevraagd door iemand die mij niet vroeg of er dingen zjn die ik wel of niet lust, en die heeft het werkelijk gepresteerde om drie dingen op tafel te zetten waar ik al geen fan van ben, maar daarnaast was ze ook nog een buitengewoon slechte kok. Dat was echt wel effe doorbijten hoor ; ze bedoelde het tenslotte goed. Maar elke volgende uitnodiging tot eten heb ik toch vriendelijk maar beslist afgeslagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@tommie, jouw bezoekers zijn allemaal nog jong en weten niet beter dan dat zij de regels naar hun hand kunnen zetten. Maar er is er maar ééntje die bepaalt wat er onder jouw dak wel en niet kan en mag, en dat ben JIJ.
Zelfs als jij zou vinden dat iedere bezoeker op zijn handen moet lopen, je zult weinig bezoekers krijgen, dat dan weer wel.
Zelfs als jij zou vinden dat iedere bezoeker op zijn handen moet lopen, je zult weinig bezoekers krijgen, dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet onbelangrijk: zij blijven met de handen van de koelkast af.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Tja ik eet ook wat de pot schaft en soms straft. Alleen als er champignons voorgezet worden...
Tja dan eet ik dus NIET. Ik ga niet vragen om ander eten ik laat het staan. Gelukkig weet eigenlijk iedereen waar ik kom dat ik dat echt niet lust. En ik vraag het zelf ook als er iemand op bezoek komt "Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden? Iets wat je niet lust?" Zo voorkom ik problemen.
Tja dan eet ik dus NIET. Ik ga niet vragen om ander eten ik laat het staan. Gelukkig weet eigenlijk iedereen waar ik kom dat ik dat echt niet lust. En ik vraag het zelf ook als er iemand op bezoek komt "Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden? Iets wat je niet lust?" Zo voorkom ik problemen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.