Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat swiebertje nog?

een paar dagen terug werd er gevraagd waar daklozen kunnen overnachten.
een paar antwoorders repten over schuren, stallen en hooibergen.
maar heb je wel daklozen in het boerenland?
trekken ze niet allemaal naar de stad, omdat daar meer voorzieningen zijn?

14 jaar geleden
964
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stad heeft inderdaad meer voorzieningen +

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk, dat er vroeger meer 'landlopers' door het boerenland zwierven, omdat er daar af en toe wél werk te vinden was. Toen er nog met de hand gemaaid en gehooid werd, met de hand gemolken, met de hand schapen geschoren, appels uit hoge bomen moesten worden geplukt, aan huis werd geslacht : allerlei seizoensgebonden 'extra werk', waarbij iemand die zich als arbeider aanbood, een goede kans had een paar dagen werk te vinden, en dus ook onderdak, eten en salaris.
Nu is de landbouw zo gemechaniseerd, dat dit nauwelijks meer voor zal komen.
Bovendien zijn ook daklozen meestal geen 'einzelgängers', en vinden gelijkgestemden elkaar makkelijker in de grote steden.
Óók in verband met de voorzieningen, ja. Want onderkomens voor daklozen, zoals in de winter als het -10 is, zijn daar wél. En ik vermoed, dat diegenen onder de daklozen die met verslavingsproblemen worstelen in de steden gemakkelijker aan de voor hen nodige substanties kunnen komen dan in dorpen, waar maar heel af en toe ergens een coffeeshop is, en in de wijde omtrek geen dealers te vinden zijn. Alki's zullen het wat dat betreft ietsje makkelijker hebben buiten de grote steden.
Omdat het meer voorkomt in de grote steden, dat men dakloos wenst te blijven, zullen er daar ook minder 'hervormingspogingen' ondernomen worden dan op het boerenland.
Want ik heb in verschillende tv-programma's over dit onderwerp af en toe mensen horen zeggen, dat ze écht niet anders willen, en al jaren pogingen om een dak voor ze te organiseren uit de weg gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi compleet antwoord weer, +

Andere antwoorden (5)

In het boeren land bestaan geen bijna geen daklozen meer.
Daarvoor is het boerenleven te veel gemoderniseerd.
Waar vindt je nog een hooiberg tegenwoordig.
Bij een boerderij moet alles schoon en opgeruimd zijn tegenwoordig.
Die nostalgie van het boerderij leven is een beetje verdwenen.
Het is een modern productie bedrijf geworden.
Geen plaats voor een dakloze.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
bedankt eef, het leek me al zo geromantiseerd, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +
die heb je zeker, maar dan zijn het vaak "hermieten" die zich liefst van de samenleving afsluiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje menno, maar dat zijn lijkt me eerder kluizenaars dan daklozen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, soms een veroeste woonboot of camper, maar geen gas water licht enz vaak illegaal maar gedoogd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus geen dakloze en zeker geen Swiebertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je het LDH slaapt ben je ook niet dakloos, deze mensen bezitten geen legiieme woonplek, dat bedoel ik. voor de wet zijn dakloos.
Over het algemeen trekken daklozen inderdaad juist naar de stad. Zo'n hooiberg is leuk, maar met alleen een hooiberg red je het niet. In de stad zijn meer voorzieningen, en is bedelen/straatkranten verkopen ook kansrijker vanwege de grotere mensenstromen.

Wel zijn er sinds een paar jaar meer opvanginstellingen op het platteland, maar daar worden over het algemeen daklozen vanuit de stad heen gestuur/gebracht, ze melden zich daar over het algemeen niet zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het platteland heb je geen snurkhuizen of andere voorzieningen van het Leger des Heils. Bovendien is het in de stad veel gemakkelijker om aan eten en geld te komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het platte land zijn vaak in bosjes nog wel oude schuurtjes ed te vinden. Als ze daar een onderkomen vinden zijn ze in principe niet meer dakloos. In een dorp is voor een zwerver niets te halen, te weinig volk om bij te bedelen, en te weinig anonimiteit. Daardoor zie je ze niet zoveel, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Maar het is dan dus een andere vorm.

Ik zie soms wel eens mensen in de super die vermoedelijk tot de zwervers behoren (en ik woon in een dorp)

De dakloze die langs de straat zit te bedelen met z'n fles drank is een typisch stads verschijnsel. Daar zijn ook veel meer zodat ze samen een groep vormen, elkaar kennen en zo aanspraak hebben en zich niet zo alleen voelen. Want aan de niet dakloze medemens hebben ze voor contact en aandacht niet zoveel.

Ik denk dat wil een dakloze eruit komen hij in een dorp meer kans maakt, omdat de groep in de stad elkaar vaak weer naar beneden trekt, elkaar laat terugvallen in het oude gedrag. In een dorp daarentegen zijn veel stimulansen om juist niet terug te vallen, onder andere het niet anoniem zijn, het daardoor wel aandacht krijgen als je je best doet eruit te komen.

Terwijl ze in de stad juist de contacten kwijtraken als ze proberen eruit te komen. Het duurt even voor de nieuwe laag je accepteert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding