Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is de bedenker van de OV chipkaart?

Het kan ook een partij of instantie zijn

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat zou kunnen dan zou ik hem aan de hoogste boom hangen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Al in 1992 kregen de NS subsidie van het ministerie van Economische Zaken om elektronische kaartjes en poortjes te testen in Maarssen, Tiel en Utrecht. Dit werd gezien als een succes, in 1993 werd bekend gemaakt dat aan een de invoering van een chipkaart zou gaan worden gewerkt. Sinds 2004 wordt in Nederland een aantal proeven gehouden met de OV-chipkaart. Eind 2005 is de kaart voor het eerst geïntroduceerd in de regio Rotterdam. Eind 2008 was de kaart ingevoerd in de provincies Noord-Holland en Utrecht Zuid-Holland en Gelderland. In 2009 volgt invoering in Friesland, Overijssel, de rest van Flevoland en Gelderland en een deel van Zuid-Holland.

De ov-chipkaart is een gezamenlijk initiatief van vijf grote openbaarvervoerbedrijven: Connexxion, GVB, HTM, NS en RET. Deze bedrijven hebben samen de joint venture 'Trans Link Systems' (TLS) opgericht om gezamenlijk de introductie van de OV-chipkaart vorm te geven. TLS treedt tevens op als clearinghouse.

Toegevoegd na 1 minuut:
En de eerste stad die ging werken met pasjes die sterk lijken op 'onze' chipkaarten is Hongkong, in 1997.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh. En hier vind je nog meer info over de invoering van de OV-Chipkaart, er is zelfs een hele wikipagina aan gewijd die ik zelf erg duidelijk vind (anders ben ik niet zo van het knippen en plakken): http://nl.wikipedia.org/wiki/Invoering_van_de_OV-chipkaart_in_Nederland

Goedenacht!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Octopus Cards Limited ( 八達通卡有限公司)
Hong Kong, 1997

Hierop is "onze" OV Chipkaart gebaseerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding