Hoe garandeert de EFSA haar onafhankelijkheid?
Begin december las ik op GV dat de EFSA banden heeft met commerciële bedrijven.
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/EFSA.474625#1513883 . Open de reacties onder het antwoord van Kristal, en zoek op 'Volkskrant' om het begin te vinden van de discussie over de (on)afhankelijkheid van de EFSA.
De EFSA is opgericht om op een ONafhankelijke manier te waken over de veiligheid van (onder andere) voedingsmiddelen. Nu kun je als organisatie je onafhankelijkheid garanderen door alleen maar gebruik te maken van de onderzoeken van je eigen wetenschappers. Dat zou in mijn ogen de beste oplossing zijn, maar het wordt waarschijnlijk een erg dure oplossing.
Kennelijk maakt de EFSA gebruik van de diensten van onderzoekers die banden hebben met commerciële bedrijven. Uit de eerdergenoemde reacties blijkt dat dit vrijwel onvermijdelijk is. Maar als je dit doet, moet je een andere manier hebben om je eigen onafhankelijkheid te waarborgen. Hiertoe behoort ook het voorkomen van mogelijke belangenverstrengeling.
Mijn vraag is dus:
Op welke manier garandeert de EFSA dat zijzelf en de door haar gepubliceerde onderzoeken onafhankelijk zijn, ondanks de banden van de EFSA met commerciële bedrijven?