In hoeverre is criminaliteit cultuurgebonden?
Het valt me op dat in het land waar woon (Zuid-Korea) weinig zichbare criminaliteit is. Zo laat iedereen hier zijn Tom-Tom gewoon in de auto zitten en niemand die er aan denkt die te stelen, over inbraken, verkrachtingen e.d. hoor je niks (misschien wordt het verzwegen). Wel heb ik mij laten vertellen dat hier veel meer huiselijk geweld is dan in b.v. Nederland.
Hoe komt dit verschil? In hoeverre heeft cultuur invloed op criminaliteit? Hoe zit dat in de rest van de wereld? Ik heb het dan niet zo zeer over misdaden die in bepaalde culturen getolereerd worden/werden, maar over zaken die ook in die culturen veroordeeld maar toch gedaan worden.
Houden mensen zich in sommige landen echt meer aan de hen voorgelegde regeltjes dan in andere landen?
Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb het dus niet over nederlandse-subculturen.
En ik snap ook dat armoede en oorlog hier eenorm invloed op hebben. Maar het gaat mij dus puur om de invloed van cultuur op de behoefte om wel of niet volgens de regels te leven.
Je beschrijving van Koreaanse waarden klopt helemaal. Het 'gelukkig willen zijn' van Nederlanders daar tegenover vind ik ook erg sterk. Strafcultuur heb ik lichte twijfels bij, het zal tot op een bepaalde hoogte wel een rol spelen maar het lijkt mij niet doorslaggevend, landen met hoge straffe hebben niet per defetinie een lager criminaliteits cijfer. Het meespelen van de genen en het testosteron gehalte lijkt me inderdaad politiek niet correct, maar wel een goede mogelijkheid (zet dat dan maar niet in je antwoord, daar ga je negatieve reacties op krijgen ;-) ) Dank je wel!
"hoge straffeN" en "per definitie"moet het zijn natuurlijk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.