Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen kinderen gechipt worden zodat ze bij verlies kunnen teruggevonden worden?

Als ik bedenk dat mijn dochtertje zomaar zou kunnen ontvoerd worden of ooit ergens verloren lopen, dan lijkt het me heel belangrijk dat ze gemakkelijk opspoorbaar zou zijn door middel van een nanochip. Kan dat tegenwoordig al of zijn daar al plannen voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja dat kan. Elke daarvoor bestemde chip die ingebracht wordt is op te sporen via GPS, maar ook door kwaadwillenden ter plekke. Mensen met slechte bedoelingen kunnen de chip dus met dezelfde kracht 'chirurgisch' verwijderen. Het lost dus niets op, het geeft ontvoerders alleen een reden om nog destructiever met kinderen om te gaan.

Maar belangrijker: Ontvoering van je kind is zo'n beetje het ergste wat je als ouder kan overkomen, maar de kans daar op is klein. Het is goed om je af te vragen welk psychologisch mechanisme je in jezelf aan het ontwikkelen bent, door zulke maatregelen aan je kind te willen opdringen. Als mede-ouder begrijp ik je angst. Maar wanneer je je kind laat chippen o.i.d., dan offert hij/zij in feite zijn/haar lichamelijke integriteit op om jou als moeder gerust te stellen. Dat is een tamelijk ongezonde gang van zaken, wat mij betreft.
Zelf leg ik me erbij neer dat ik wat vertrouwen moet hebben in het leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Technisch kan het, veel huisdieren hebben het, maar zo'n nanochip is is met een mes zo weer te verwijderen dus tegen ontvoering helpt het niet. En bovendien moet je zo'n ding van dichtbij uitlezen dus tegen verloren lopen alleen als je kind gevonden wordt en iemand op het idee komt de chip uit te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is maar hoe je chippen bedoeld :-)

Ik ken iemand die heeft zo'n apparaatje gekocht: http://www.spywebshop.nl/gps-trackers/gps-tracker-mini.html
Dat zit in een waterdicht zakje en weggestopt in de voering van de jas van haar dochtertje (4).

Dochterlief weet het niet. toen ze het een keer voelde heeft ze gezegd dat het van de fabriek was.

Het dingetje moet wel eens in de 4 dagen opgeladen worden.
Dus de voering van de jas zit niet dicht genaaid maar met een "onzichtbare rits" afgesloten.
11 jaar geleden
Technisch kan het, het is per ongeluk al eens gebeurd toen een dierenarts een kat wilde chippen die nogal weerspannig was. Na een onverwachte beweging werd het 'baasje' gechipt.
Er zijn echter grote ethische/morele bezwaren tegen in te brengen. Denk maar eens wat voor misbruik dubieuze organisaties/een dubieuze overheid hiervan zou kunnen maken.
Computoon
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing